Er du lidt næbet? Eller pynter du dig med lånte fjer?
Tag testen og find ud af hvilken fugl, du minder mest om og bliv klogere på dig selv og dine medstuderende.
Vi er 45.000 studerende på Aarhus Universitet, og selvom vi er meget forskellige, så er der nogle typer, der går igen på tværs af fakulteterne. Delfinen har fundet fem fugle, som karakteriserer fem forskellige typer af studerende. Der er naturligvis langt flere muligheder end disse fem. Du kan derfor med fordel bruge testen som inspiration, så du studiemæssigt kan komme til at synge med dit eget næb.
Din morgenrutine:
Det er hverdag, og du skal i gang med studielivet igen. Hvordan ser din morgen ud?
A) Jeg vågner på samme tidspunkt hver morgen, selvom jeg ikke har sat et vækkeur.
Mit sidste morgenmadsprojekt gik ikke så godt, da mine bofæller både klagede over lyd- og lugtgener. Nu spiser jeg bare havregryn med mælk på.
På mit ugeskema kan jeg se, hvad jeg skal foretage mig i dag.
B) Jeg vågner og er i vild panik, da jeg igen har sovet over mig. Jeg farer ud af døren uden at spise morgenmad og kommer tidsnok til undervisning. Da går det op for mig, at det er lørdag.
C) Jeg står typisk tidligt op for at træne. Dernæst spiser jeg en proteinholdig morgenmad.
Mens jeg spiser morgenmad analyserer jeg mine studiekammerater. Hvem skal jeg arbejde sammen med til næste projekt, og hvordan sørger jeg for, at de ikke trækker mit niveau ned?
D) Jeg har ikke et fast tidspunkt at stå op på. Jeg spiser lige, hvad end jeg har i køleskabet til morgenmad. Det er særlig luksus, hvis jeg har lidt kold pizza tilbage fra byturen i går (Jeg kan godt finde på at gå i byen om søndagen). Hvis jeg ikke spiser morgenmad, så tager jeg bare en kop kaffe og en smøg inden undervisning.
E) Jeg står op, så jeg kan nå at være ved statsbiblioteket, når de åbner. Ind imellem kommer jeg til at sove over mig, men det er mest, når jeg har studeret et interessant emne til langt ud på natten. Jeg bliver let revet med af ideer, tanker og forskellige skoledannelser inden for mit fag. Jeg glemmer tiden, når jeg fordyber mig og ryger af og til ud af en tangent, hvor kun fagfæller forstår mig. Jeg kan lide at få en bolle med ost og en kop kaffe til morgenmad. Men ellers ernærer jeg mig med viden.
Gruppearbejde: godt eller skidt?
En del studieretninger opfordrer til gruppearbejde som læringsmetode. På visse studier er det påtvunget. Hvordan har du det med at arbejde i grupper?
A) Gruppearbejde kan være gavnligt. Jeg har altid nogle virkelig gode og originale ideer, men jeg er desværre ikke ledertype nok til at føre dem igennem. Jeg ville ellers rigtig gerne have undersøgt, hvordan koldblodede dyr reagerer på koffein. I stedet undersøgte vi osmose i en kartoffel fra Samsø.
B) Tjoh. Jeg synes, det er svært at få det hele til at gå op i en højere enhed. Jeg har ikke styr på min egen kalender, hvordan skulle jeg så kunne holde styr på tre andres? Jeg kan heller aldrig finde det sted, som gruppen har aftalt at mødes. Jeg bruger i det hele taget meget energi på at være lidt forvirret.
C) Jeg har den fordel, at jeg er min årgangs stærkeste studerende rent fagligt og socialt. Derfor kommer jeg typisk i en god gruppe, fordi jeg udvælger dem, der komplimenterer mine styrker og svagheder bedst. Gruppearbejde fungerer kun, når vi selv må danne grupper. Engang blev jeg tvunget i gruppe med tre svage studerende. Det var ikke kønt. De droppede da også ud af AU efterfølgende.
D) Jeg kom ikke igennem uni, hvis ikke det var for gruppearbejde. Jeg lever for det sociale aspekt ved mit studium. Det faglige er sekundært. Det er bedst at komme i gruppe med folk, som er med på kageordning, men det er ikke et krav. Det er også klasse at komme i gruppe med stræbertyper, fordi de laver noget, så vi blive færdige hurtigere.
E) Jeg kan godt lide gruppearbejde, når det fungerer. Det er fedt at få flere synsvinkler på samme emne, så man ikke ser sig blind på dumme detaljer. Jeg har også god erfaring med at skrive eksamen sammen med en studiekammerat. Jeg kan godt lide at få ekstra sider at skrive opgave på, så jeg kan udfolde min viden.
Selvstændigt arbejde:
Man lærer at arbejde selvstændigt, når man tager en universitetsuddannelse. Hvad er din studiestrategi?
A: Jeg kan godt lide at studere, og det er som regel ikke svært for mig at holde mig i gang. For det meste sidder jeg på en læsesal og studerer. Men det kommer sig ikke så nøje. Det vigtigste er, at den ydre ramme passer til det, jeg studerer – jeg har fundet ud af, at jeg kan optimere mit udbytte på den måde. Da jeg læste Freuds Det Uhyggelige sad jeg eksempelvis i min venindes kælderrum. Det gav mig en dyb forståelse af konceptet det uhjemlige. Jeg gad godt at have læst den færdig, men viceværten smed mig ud.
B: Jeg finder ét emne, som jeg nørder hele semestret. Jeg går ikke så meget op i pensum, eller om emnet har noget med mit fag at gøre i øvrigt.
C: Jeg følger pensum, læser det vigtigste og finder relevante kilder udenfor pensum også. En del af min studiestrategi består også i at networke og tage relevant studiearbejde.
D: Jeg tager en dag ad gangen. Jeg har ikke en fast strategi, men mit mål dette semester er at se alle sæsoner af GOT. Jeg kommer ind imellem på uni og læser, men jeg ender tit på Facebook. Jeg kommer for det meste til undervisning, men jeg kan godt finde på at blive væk, hvis underviseren ikke er sjov.
E: Jeg sidder på Statsbiblioteket fra de åbner, til de lukker. Derudover er jeg medlem af forskellige læsekredse. De fleste af dem, har typisk en lidt kritisk tilgang til koncepter, som man ikke normalt stiller spørgsmålstegn ved. Sidste semester diskuterede vi, hvorvidt Aarhus er en studieby med et drukproblem eller en drukby med et studieproblem? Jeg er stadig lidt i tvivl.
Uden mad og drikke…
Hvordan tackler du frokostpausen?
A: Efter at have siddet ned i nogle timer, kan jeg godt lidt at begynde frokostpausen med at bevæge mig lidt først. Jeg er god på rulleskøjter, men jeg er også en habil danser. Jeg har gerne min egen madpakke med bestående af forskellige kulinariske eksperimenter. Af princip spiser jeg ikke Samsø kartofler længere, men er ellers ikke så kræsen. Jeg kan lide at spise frokost med studiekammerater, men har intet imod at spise i mit eget selskab.
B: Jeg kender de fleste kantiner i byen. Jeg spiser i den, der er tættest på.
C: Jeg bruger frokostpausen til at positionere mig selv. Derfor spiser jeg i kantinen sammen med en lille gruppe af fagfæller. Det er vigtigt, at man får øje på os, selvom vores gruppe er lukket for udefrakommende.
D: Hvis jeg har madpakke med, så spiser jeg typisk i et frokostrum. Jeg skærer rugbrød, kommer makrel i tomat ovenpå og så ellers i mikroovnen med det. Jeg plejer ikke at tørre bordet af efter mig eller åbne et vindue. Så slem er lugten heller ikke. Jeg ser ind imellem i køleskabet, om nogen har mælk stående. Hvis det er tilfældet, så tager jeg gerne lidt til min kaffe – men naturligvis ikke det hele.
E: Jeg begynder med at være i dårligt humør, fordi nogen IGEN har taget størstedelen af min mælk. Jeg bliver dog hurtigt i bedre humør. Jeg kan godt lide at diskutere mit fag med fagfæller. Mine frokostpauser kan godt blive lange, fordi jeg ender i en god diskussion over et kantinebord.
ØL
Hvordan er du i fredagsbaren?
A: Jeg synes, det er sjovt at finde underlige fags fredagsbarer og så lade som om, at jeg er fra et endnu underligere fag og snakke med de indfødte. Det er faktisk en bedre diskussionsøvelse end man skulle tro. Jeg klæder mig gerne ud, for… Hvorfor ikke?
B: Jeg drikker en masse øl og snakker endnu mere. Det er ligegyldigt, om nogen lytter. Jeg har et stærkt behov for at pitche mine ideer i et semi-offentligt rum!
C: Fredagsbar….. Du mener vel vinbar.
D: PUUUB CRAAAAWL!
E: Jeg drikker et par øl og ryger nogle cigaretter, hvis jeg er til den slags. Derefter går jeg gerne til koncert med upcoming indie-bands, som går op i at skrive sangtekster.
Alting har en ende
Det er specialetid, og du skal så småt til at tage afsked med AU. Hvor ser du dig selv efter uni?
A: Jeg er til en jysk reptilmesse med en håndfuld koffein-tabletter. Jeg kommer ikke videre, før jeg endelig får foretaget det forsøg. Jeg kunne godt forestille mig, at der er penge i reptilers kredsløb. Jeg tænker generelt i muligheder fremfor begrænsninger.
B: Jeg er ikke så kræsen. Jeg tager, hvad der er. Ellers finder jeg bare på mit eget.
C: Mit mål er at blive direktør eller på andenvis få en stilling med højt ansvars- og lønniveau.
D: Der er heldigvis lang tid endnu, så det har jeg ikke tænkt over. Måske tager jeg lige et år eller to som bartender i Kroatien, før jeg rigtig beslutter mig.
E: Åh, jamen jeg forlader slet ikke uni. Jeg fortsætter som ph.d.-studerende og påbegynder en forskningskarriere.
Trickspørgsmål:
Foucault?
A: Uanset hvad du siger, så er jeg bare altid en mere Foucault, end du er!
B: Prosit?
C: Ayn Rand!
D: …….
E: Ja, hvorfor ikke?
Big Bird: (flest A’er)
Du er den store gule fugl fra Sesame Street! Du er den venligste af alle fuglene og indbegrebet af et misforstået geni. Nysgerrighed er omdrejningspunktet for din studieteknik, og du bruger dine egne spøjse midler til at nå dine mål. Andre kan misforstå din genialitet og tage dig for at være en særling, men selvom du ikke ved det, så er du for klog til AU. Du er god til det meste, som du giver dig i kast med, selvom du somme tider fejler. Duen har nogle gode ideer. Måske i skulle teame op?
Due: (flest B’er)
Du har en dues sind. Du er lidt distræt og virker meget forvirret og fortravlet. Struktur er en by i Rusland for dig, så din studieteknik er kendetegnet ved, at du opsøger den information der interesserer dig mest i øjeblikket. Det er dig heller ikke fremmed at crashe en forelæsning på et andet fakultet. Andre kan have svært ved at forstå, hvordan du er havnet på AU, og det forvirrer måske også dig selv indimellem. Din absolutte fordel er, at du modsat andre har virkelig mange ideer og mod på at føre dem ud i livet. Dine ideer kommer fra din ekstremt hurtige tankestrøm. Under bjerget af alle dine elendige ideer gemmer der sig nogle originale og geniale ideer, som kan blive indbringende, hvis du satser på dem. Hvis du ikke ved, hvad du skal efter studiet, så kan du overveje at starte virksomhed sammen med Big Bird.
Ørn: (flest C’er)
Du er en målrettet ørn. Du ved, hvad du går efter og er god til at sætte din vilje igennem i alle livets forhold. Det gælder naturligvis også på studiet, hvor du har fundet en effektiv studieteknik, hvor du får det største faglige udbytte, men uden unødvendig spildtid. Du er indbegrebet af effektivitet og kvalitet, men mindre fuglearter kan frygte dig, da de ved, hvad du gør ved fugle som dem. Faktisk får du næring af at udslette mindre fugle, men skjuler det bag floskler som nødvendighed, fair fordeling og sund fornuft.
Af kendte ørne kan nævnes: Patrick Bateman, Voldemort og Jafar.
Måge: (flest D’er)
Du er en menneskemåge. Du ved altid, hvor det er bedst for dig at være, hvilket typisk er steder med masser af fest og farver. Måske har du primært valgt dit studium, fordi du synes, Aarhus er en fed studieby, og ikke fordi du får alvor søger faglig udfordring. Du har ikke rigtig en studieteknik, men tilgengæld bliver du sjældent eksamensangst, da du alligevel ikke identificerer dig så meget med dit fag som med studielivet. Du er en glad og festlig person, men ligesom mågen, så larmer du på de underligste tidspunkter, og du præger byrummet på din egen kunstneriske mågemåde- kanelklynger, opkast og fadøl med cigaretskod i er blot få af dine mesterværker.
Du sætter kulør på tilværelsen, men det ville klæde dig at blive voksen.
Ugle: (flest E’er)
Du er en klog ugle. Langsomt og roligt bevæger du dig mod dit faglige mål. Du er den mest oldschool studerende blandt alle fuglearterne, og din studieteknik er præget af fordybelse, vedholdenhed og genuin undren. Du holder garanteret af udsøgte boller med ost og god kaffe, som du nyder, mens du har et fjernt blik i øjnene. Hvis din ph.d.-drøm ikke går i opfyldelse, så kan du overveje at tage et formidlingskursus på DMJX og blive blogger. På den måde kan du vise omverdenen, at din indsats på AU ikke var det rene spild af tid.