Spring til indhold
Hjem » Artikler » Taktfaste klapsalver til Hymns From Nineveh

Taktfaste klapsalver til Hymns From Nineveh


Anmeldernes rosende ord om debutalbummet har ikke givet Jonas H. Petersen præstationsangst, og han leverede en intens og følelsesladet koncert på Musikcaféen fredag den 11. marts.

Af Julia Sakskjær Nielsen
Foto af Claudine Zia

Billetterne til Hymns from Nineveh blev udsolgt en uge før koncerten, og spillestedet er proppet med mennesker. Alle venter spændt på at høre Jonas ”The Hymnboy” Petersen. I aften debuterer han nemlig med fuldt band til koncert.

Udover stærkt rosende anmeldelser, er Hymns from Nineveh gået nummer et på både P3’s elektriske barometer og Soundvenues High 5-liste. Derudover har de kortvarigt ligget nummer et som iTunes mest downloadede album.

Det kan derfor ikke undre, hvis nogen i lokalet har funderet over, om Jonas H. Petersen virkeligt kan leve op til sit stort opslåede ry.
Koncerten starter spædt ud med de enkle toner fra klaveret i ”So Mournful the Elegy, So Comforting the Hymn.” I aftenens udgave bygger sangen endnu mere intenst op, end på pladen. Publikum er betaget til sidste tone, hvorefter et ivrigt bifald bryder ud, så Jonas H. Petersen nærmest bliver forlegen. Som han står på scenen i blå cowboyskjorte, og mørke cowboystøvler, virker han helt nede på jorden, til trods for den sidste tids massive succes.

Ydmyghed er i det hele taget en god betegnelse for hymnedrengen, der vitterligt er overrasket over at se så mange mennesker til koncerten. Forlegenheden forsvinder dog som dug for solen, da han griber guitaren og fortryller med sit behagelige guitarspil.
Koncerten følger rækkefølgen på albummet, hvilket i og for sig fungerer fint, selvom det fratager lidt af overraskelsesmomentet. Jonas H. Petersen har dog et par overraskelser i ærmet, blandt andet det nye nummer ”North”.

Sangens lydbillede harmonerer godt med resten af numrene fra pladen. Den dynamiske spænding stiger uophørligt gennem hele numret. Spændingen understøttes tragisk-smukt af Jonas Petersens lyse falsetstemme, inden nummeret uundgåeligt og smerteligt kulminerer i andægtig tavshed.

Legende lyriker
Bandet bag Jonas H. Petersen er kompetente på mange forskellige instrumenter. Gennem koncerten spiller de syv personer på i alt 14 instrumenter, heriblandt så atypiske instrumenter som banjo, sav og singing bowl. Alligevel bliver det aldrig en rodet affære, da arrangementerne er velgennemtænkte og komponeret, så det enkelte instrument kommer til sin ret.

I slutningen af koncerten spiller Hymns from Nineveh endnu et nyt nummer ”Nothing can separate us from this love”, og her viser Jonas H. Petersen for alvor sit lyriske potentiale:
”…nor angels or powers/ nothing in the higher or lower/ nothing eternal/ nothing within or without us can separate us from this love.”

På legendarisk vis kombinerer Jonas H. Petersen sine yndede bibelreferencer med dybtfølte kærlighedserklæringer i et elegant mønster af lækkert guitarspil og falsetter. Tilbage står en kærlighedssang, hvis dybde helt sikkert vil gøre adskillige boybands grønne af misundelse.

Efter taktfaste klapsalver i et par minutter vender bandet tilbage til scenen og spiller afslutningsnummeret ”Drink deep from the well”. Den sidste falset viser til fulde Jonas H. Petersens vokalpotentiale. Alt andet må blegne i den passionerede afslutning.

Med koncerten har Jonas H. Petersen med al tydelighed bevist, at ikke en eneste af roserne for hans værk er ufortjent. Tilbage er blot at håbe, at hans hymnesang på SPOT-festivalen bliver en lige så stor succes.

Musikcaféen fredag d. 11. marts

Tags: