Spring til indhold
Hjem » Artikler » På Cognitive Science er vores hjerner nøglen til IT-udvikling

På Cognitive Science er vores hjerner nøglen til IT-udvikling

Aarhus Universitet åbnede i 2015 en ny uddannelse, der kobler undervisning i IT, menneskelig adfærd og kognition. De studerende analyserer menneskelig adfærd. De lærer at se på statistik og bruge IT-værktøjer som programmering til at lave undersøgelser af, hvordan hjernen fungerer. Uddannelsen favner bredt. Den åbner muligheder blandt andet inden for IT-branchen, hvor arbejde med kunstig intelligens vinder frem.

Et studie af alt det vi ikke ser

Over en årrække har din telefon udviklet sig til at svare, når du spørger den, hvad klokken er. Du fortæller en bil din destination, som var det en taxi, hvorefter den udregner den hurtigste vej – hvis ikke den også kører dig hele vejen. Det er tydeligt, hvor hurtigt videnskaben inden for kunstig intelligens tager fart, og hvordan vi gradvis accepterer den teknologiske udvikling, som om den altid har været her. Uden at vi tænker over det, får udviklingen større og større indflydelse på vores liv. Hver gang du bevæger dig ind på en hjemmeside, accepterer du, at hjemmesiden bruger din færden til at rette markedsføring mod dig. Du kan ikke skrive med dine venner på Facebook uden at se tre jakker, der ligner den, du overvejede at købe, fordi din sommerjakke ikke længere holder dig varm i de faldende temperaturer.

“Jeg tror, forandringen langsomt ændrer, hvordan samfundet fungerer, og vi opdager det ikke. Vi ser det i samfund som New Zealand, hvor man begynder at bygge systemer, der påvirker politik og påvirker, hvordan sociale ydelser fordeles,” fortæller Joshua Skewes, der er lektor på Aarhus Universitet.

Joshua Skewes var med til at udforme bacheloren, og nu arbejder han på at tilrettelægge kandidaten, der forhåbentlig står klar i efteråret 2019. Kognitionsvidenskab er overalt, men det er ikke sikkert, at vi ser det.

De studerende på bacheloren i Cognitive Science besøgte Aarhus Universitetshospital, hvor en forsøgsperson fra studiet lagde sig ind i en MR-Scanner, så de kunne teste reaktioner på moralske og etiske spørgsmål. Foto: Martin Kousholt

 

Det er en udvikling, der vækker stor interesse hos studerende. Allerede i 2015, som var det første år med Cognitive Science på Aarhus Universitet, søgte 681 om de 60 studiepladser. På studiet undersøger de alt det, vi andre overser. De studerende har været nede i kælderen på Aarhus Universitetshospital for at teste deres egne eksperimenter. Ved hjælp af en MR-Scanner undersøgte Sophie Rand, en studerende på tredje semester, og hendes studiegruppe en forsøgspersons reaktion på moralske og etiske spørgsmål. Det er, hvad der kendetegner Cognitive Science-studiet. En nysgerrighed efter at vide, hvorfor vi mennesker handler, som vi gør.

“Det er alle steder. Du kan ikke være sammen med mennesker, uden at det er relevant at vide, hvordan de forholder sig til ting,” fortæller Stephanie Jensen, der studerer Cognitive Science på tredje semester.

De studerende lærer også at kode og programmere for at kunne begå sig i den teknologiske verden. Foto: Martin Kousholt

Betydning i det små og i det store

Viden om mennesket og dets adfærd er et vigtigt aspekt i den teknologiske udvikling. Ny teknologi bliver en større del af vores liv. Vores brug af internettet producerer data. Vi digitaliserer persondata. Uanset hvor vi begiver os hen, og hvad vi foretager os, efterlader vi data. Vi ser nu en tendens til, at store firmaer som Facebook og Google i bredere omfang formår at udnytte den tilgængelige data.

“For at beslutte hvilke algoritmer, der fungerer bedst, hjælper det at have viden om, hvordan folk og deres hjerner fungerer,” fortæller Joshua Skewes.

Lektoren giver til et eksempel, at de i New Zealand har udviklet en algoritme, der bruger persondata og udvælger, hvordan de fordeler deres sociale ydelser. Ved at øge sociale ydelser til specielt udsatte steg beskæftigelsen. Data er et felt i rivende udvikling, og kognitionsvidenskab er en vigtig del af den udvikling.

Du kan læse mere om Cognitive Science her.