Spring til indhold
Hjem » Artikler » Meditativ lyskunst: Kan den nye ARoS-udstilling give studielivet zenfølelse?

Meditativ lyskunst: Kan den nye ARoS-udstilling give studielivet zenfølelse?

Pressefotos:Jens Henrik Daugaard

På ARoS udstiller den dansk-amerikanske lyskunstner Viera Collaro tre værker i en ny udstilling, der i sin helhed kaldes Levitation. Compassion. Transcendence. De tre lysinstallationer repræsenterer hver et spirituelt stadie og skal tilsammen udgøre et meditativt forløb for sin gæst.

Jeg var inviteret med, da kunstneren til en pressefremvisning fortalte om tankerne bag de tre værker, og jeg var nysgerrig på, om kunst virkelig kan være meditativ. Er denne udstilling mon netop det pust af overskud, ro og zen, man som studerende kan mangle i en stresset hverdag? Jeg kunne ikke selv have forudsagt min oplevelse med værket, der har en særlig effekt på krop, sind og erfaring.

Meditation som inspiration

Viera Collaro indleder fremvisningen med at fortælle os, hvordan hun siden hun blev født i Tjekkoslovakiet i 1946 har levet flere steder i verden. Under sin opvækst præget af flugt, immigration og ustabilitet var stress, med kunstnerens egne ord, “en konstant tilstand”. Siden er Collaro begyndt at meditere: “I meditation fandt jeg en dyb ro, hvor jeg kunne lande.” Det er netop meditationen, der inspirerer lyskunstsamlingen Levitation. Compassion. Transcendence.

Lysets Levitation

Levitation er et åndsvidenskabeligt fænomen om en opløftende kraft, der kan få et menneske til at svæve. Collaro beskriver den meditative levitation som en udrensning af negative tanker, der tynger kroppe. Den svævende tilstand er titlen på det skulpturelle værk Levitation (2003). Det møder mig med vægge af mønstret glas, der lyser i forskellige farver. De to lag glas danner interferens, hvilket vil sige splittelse af lyset, der derved bevæger sig, når jeg selv bevæger mig. Kendetegnende for alle tre værker er netop, at de skal opleves fysisk. Når jeg bevæger mig rundt om værket, opdager jeg, at lyset kommer fra en række neonrør i systematiske farver bag glasvæggene. Bag den smukke overflade findes altså en stærkere lysintensitet direkte fra rørene. Farverne blander sig med hinanden, og lyset transformeres i glasset.

Pressefoto:Jens Henrik Daugaard

Vi har brug for lyset”

Collaro har gennem hele sin kunstneriske karriere næret en stor fascination af lys og lyset som materiale. Især i sit liv i Danmark med lange, mørke vintre er hun opmærksom på vigtigheden af lyset for vores åndelige velvære. Dermed er fascinationen og interessen for at arbejde med lys og farver kun vokset i løbet af hendes liv, og gennem sin kunst undersøger hun kombinationsmuligheder og samspil mellem farver, lys og rum.

Pressefoto:Jens Henrik Daugaard

Central Compassion

Fra Levitation bevæger jeg mig videre til værket Compassion (2006), der netop præsenterer et samspil mellem farver, lys og rum. Store messingbogstaver staver ordet Compassion, der betyder medfølelse og ifølge kunstneren er en central tanke i vores menneskelige verden. Teksten opløftes af tre store lysspot i primærfarverne rød, grøn og blå. De tre spots overlapper hinanden og værket viser meget klart, hvordan farver påvirker hinanden, så nye farver dukker op. Værket skal således afspejle, hvordan vores medfølende energier, som vi møder andre mennesker med, påvirker hinanden. Ifølge kunstneren er vi alle netop sjæleligt forbundne. Værket omsluttes desuden af lyserøde nuancer: “Det er den kærlighed og varme, som compassion er,” siger kunstneren. 

Pressefoto:Jens Henrik Daugaard

En humanistisk minimalist

Om sin kunstneriske stil fortæller Collaro: “Mine værker er humanistiske men minimalistiske i deres form”.  Værket Compassion er et enestående eksempel på, hvordan Collaro med helt enkle farver og bogstaver udtrykker åndelig dybde. At værket peger på det menneskelige, illustreres i det, at lyset reflekteres, og det kaster flere udgaver af min egen skygge på bagvæggen i smukke farver. Værket reflekterer således også menneskets interferens.

Pressefoto:Jens Henrik Daugaard

Svævende Transcendence

Tanken om vores åndelige bevægelighed er i dialog med udstillingens næste værk. Transcendence (2022)indbyder mig i en lysende labyrint af farver. Bag flere lag af let, hvidt chiffon blander primærfarverne sig i de lysende spots i uendelige kombinationer. Jeg bevæger mig ind mellem stoflagene og drages af de forskellige farver, som ændrer sig i langsom bevægelse, der mimer menneskets åndedræt. Letheden i stoffet skaber bevægelse i de omgivende vægge. De langsomme bevægelser skaber ro i min krop, som også bevæger sig roligt frem i værket. De lysende farver har en nærmest healende effekt, mens jeg bevæger mig gennem de bløde barrierer.

Er kunsten meditativ? 

Om end værkerne repræsenterer et forløb gennem tre åndelige stadier og lægger op til spirituel transformation, føler jeg mig ikke transformeret, da jeg igen træder ud i ARoS’ dagslys og har en halv dags læsning og andre gøremål foran mig. Det havde jeg heller ikke forventet. Jeg havde imidlertid heller ikke forventet, hvordan udstillingen alligevel har en effekt på både krop og sind.

Levitation får ikke min krop til at lette fra gulvet, så jeg svæver gennem resten af udstillingen. Men værket gør noget forfriskende ved min sanseerfaring, der tvinges til at undersøge materialets transformation og levitation af farver i lokalet. Mens Levitation taler til min visualitet, taler Compassion til mit hjerte. Ordet medfølelse får ny betydning, når det erfares i det kunstneriske rum, og når kunstneren fortæller om sine følelser bag. I Transcendence vækkes også min følesans, da jeg her føler mig gennem materialet. Jeg bevæger mig roligt mod det ukendte i værket og følger min nysgerrige sanseerfaring. Når jeg sætter mig på endevæggens bænk og betragter de svævende farver, kan jeg mærke ny energi.

Jeg lover gerne, at du, mens du oplever udstillingen, kun vil tænke på, hvad du ser og mærker. Måske tænker du ikke engang, men føler bare. Levitation. Compassion. Transcendence er en tiltrængt pause fra hverdagen og dens tankestrømme, og i udstillingen vil du opleve ny, anderledes og smuk lyskunst, der kun kan have en opløftende effekt på din krop, dit sind og din erfaring.

Udstillingen kan opleves på ARoS til d. 6. juni 2022.

Pressefoto:Jens Henrik Daugaard