Med lidt penge, andre studerende og et lokale, er der mange muligheder for at skabe en fest. Alligevel er der én type fest der overlever år efter år. Hvad er det, der gør, at vi tiltrækkes af universitets fredagsbarer?
Af Marie Linde Mayer
Hvad er det, der drager os til at deltage i fester, og hvorfor har vi lyst til at deltage? Fredagsbarerne på universitet har mange deltagere og har overlevet i flere årtier. Mange har engageret sig frivillig i driften af barerne, samtidig med at flere studerende prioriterer at sidde på universitet og tage en øl fredag eftermiddag, i stedet for at tage ned i midtbyen.
Historisk fredagsbar ligger i dag i Nobelparken. Den bliver ivrigt brugt af de studerende fra historie, og med et godt fremmøde af studerende fra andre studier. Historisk fredagsbar er blandt en af de større barer på AU, men har også en lang historie, der strækker sig tilbage i det forrige århundrede. Mange af traditionerne er beholdt, men baren, menneskerne og organiseringen har også haft større omvæltninger gennem tiderne.
Helt enkelt i 1985
I 1985, var Anneken Appel Laursen lige startet på historie. I dag er hun museumsinspektør i Den Gamle by, men som nystartet studerende fandt hun det betryggende at blive bekendt med andre fra sit studie gennem historisk fredagsbar. Efter egen erindring fortæller hun om en bar, der havde en hel enkel organiseringen, hvor man kun kunne få øl eller sodavand, og man måtte ryge – indenfor.
Laursen fortæller, at baren ikke var organiseret på samme måde som i dag, der var nogle enkelte der tog ansvar for at det blev holdt, med variation fra gang til gang. For hende var sammenhold en af hovedgrundene til at hun deltog i festen. ”Nogle gange var jeg usikker på om jeg forstod, hvad jeg havde gang i på studiet, og så var fredagsbaren afslappende pga. sammenholdet og jeg synes den bandt os på institutionen sammen som en familie”.
I slut 90’erne, start 2000 var Erik Nilsen studerende på AU. Han deltog også på nogle af fredagsbarene, men var ikke specielt aktiv. Erik siger, at han ikke synes han passede ind. Han kunne lide fodbold og synes mange af de studerende prøvede at overgå hinanden i at være mest klog og mene rigtig meget. Samtidig siger han sig enig i påstanden om at sammenholdet har været vigtig for dem, der var ivrige deltagere i festen. ”Jeg synes det gik meget ud på at sidde og være klogere og overgå hinanden, mit hold havde heller ikke et særligt godt sammenhold”
Christian Rasmussen var foreningmedlem af historisk fredagsbar. Han var en del af udvalget i 2008-2010, og formand i det sidste år som medlem. I forhold til Erik Nilsens oplevelse af fredagsbarene, fortæller han om nogle vildere tilstande med dans på bordene, live musik og stort organiseringsomfang. Han lagde meget tid i sin rolle som formand, og har næsten kun positive minder om det.
Overlevering af festen
Jacob Demant er lektor på Københavns Universitet og har skrevet meget om alkohol i social kontekst. For ham, er det ikke overraskende at fredagsbar-kulturen har overlevet over så mange år. Som han siger: ”Der er ingen tvivl om, at overlevering af fester er sket i lang tid gennem populærkultur. Det kan man se i vikingtiden eller i middelalderen, så festen har været der hele tiden.” Han sammenligner også universiteternes fredagsbar-kultur med, hvordan man tager en fyraftensøl i arbejdslivet.
Jacob Demant forklarer videre om overgangen til fritiden fra hverdagen: ”Ud fra et rituelt perspektiv kan man se på det som et time-out fra et struktureret hverdagsliv, hvor man etablerer en overgang til sin fritid.” I forhold til alkohol og måden vi drikker på, siger han, at der er lavet undersøgelser, hvor man har fundet ud af, at det ændrede sig i 90’erne fra at være en alkoholkultur, til at blive en beruselseskultur, der stadig præger, hvordan festen er nu. Han uddyber dog at festen ikke er fuldskabsorienteret som sådan, men at den giver rum for det.
Til spørgsmålet om det sociale er afgørende for festen, siger Demant at det sociale kan være med til at definere et sammenhold, men det vigtigste for festerne er at man er sammen nu og her, og at man er sociale sammen i øjeblikket.
Selv om fredagsbaren er godt organiseret sker der en gang imellem ulykker. Historisk fredagsbar med Rasmussen som formand, skulle stå til ansvar for alle ulykker eller svineri efter baren. Rasmussen oplevede på sin første bar som formand et blodigt uheld efter lukketid. Efter at baren var lukket og låst, opdagede han en knust glasdør. Måden de fandt gerningsmanden var efter blodspor der ledte til toilettet hvor en forslået, beruset, ung mand havde skåret sig på døren, da han knuste den. Fredagsbaren befandt sig på denne tid i vandrehallen. ”Universitet synes vi var til besvær og ville rigtig gerne have os ud”. Historisk fredagsbar blev derfor efter et stykke tid flyttet til et midlertidig lokale. I dag, ligger historisk fredagsbar i Nobelparken. Den er blandt de tre største barer i parken og har oftest mange deltagere.
Sammenhold i centrum
Nuværende historiestuderende Kristoffer Skovgaard Jacobsen, Björn Scholz og Drude Bill har en positiv oplevelse af historisk fredagsbar. De fortæller om en følelse af sammenhold og afslapning, som de er glade for. Måden de omtaler deres måde at feste på, bærer vidne om det sociale som hovedgrund for at de deltager. Selvfølgelig sker det også at de drikker en for meget, men de ser sammenholdet og muligheden for at blive bekendt med de medstuderende fra andre semestre som det de forbinder historisk fredagsbar med.
Historisk fredagsbar har gennemgået en forandring i lokale og mennesker, alligevel bliver den ved med at rekruttere nye studerende til at deltage år efter år. Samtaler med tidligere studerende har vækket mange minder, og de fleste positive. Om man omgår festen som en last kommer an på, hvordan man deltager i den. Det at vi har lyst til at deltage i festen og sammenholdet står som en central del, men det vigtigste er at vi er sammen, her og nu.