Spring til indhold
Hjem » Artikler » For os der vil lidt mere…

For os der vil lidt mere…

6

D. 3.-5. oktober løb Carat Case Competition 2014 af stablen. Jeg var sammen med 23 andre carater blevet udvalgt. For mig var det ikke bare var hvilken som helst case competition. Det var én for os, som altid har villet lidt mere.

Af Rose Kampmann
Stud.Cand.Mag. Consumption and Market, AAU
Research Intern ved Grundfos

# Dag 1

Da klokken slog 15.55 gik dørene endelig op. Vi var allerede et par stykker, der stod samlet ved indgangen til Carat, og vi trippede af nysgerrighed. Selv var jeg  høj. Høj på kaffe. Dagen startede kl. 05, så jeg kunne nå nogle møder på Grundfos, inden det hele gik løs. Nu var det altså nu.

Efter en velkomst, holdopdeling og mere kaffe blev vi eskorteret på en bus ud til JYSKs hovedkontor i Brabrand, hvor tankerne for alvor blev sat i gang. Der blev spillet ”Hvem vil være JYSK/millionær”, samt mulighed for at stille spørgsmål, hvis man, som jeg, synes det var ekstra interessant at høre om markedsstrategien for det kinesiske detail marked.

2Inden vi vidste af det, så var casens indhold præsenteret og turen gik til Himmerland Golf og Spa Resort, hvor vi skulle være hele weekenden. I bussen begyndte vi allerede at idegenere, før chaufføren satte foden på koblingen. To repræsentanter fra Carat skulle høre vores idé lørdag morgen kl. 09, så tiden var knap, og nu skulle der generes koncept og strategi. Vi havde en lang nat foran os, og var friske på opgaven, selvom vi vidste det ville blive intensivt.

Mit hold bestod, ligesom alle 6 hold, af en forretningsstrateg, forbrugerspecialist, konceptudvikler og digital ekspert.

Hver især havde vi erfaringer at spille ind med, så det var også viden fra summer courses ved Harvard og Fudan – og studiejobs ved KMD, Ennova, Grundfos og Aarhus Universitet, som blev sat i spil. Det at vi havde forskellige profiler skabte en fantastisk dynamik. Det var udfordrende, at jeg ikke kun skulle tage forbruger-brillerne på, men også forsøge at sætte mig ind i perspektivet fra forretningsstrategens optik. Det resulterede i spændende samtaler og argumentationer til langt ud på natten, hvor vi alle blev udfordret på hvert vores felt. På den gode måde, selvfølgelig.

5

# Dag 2

Vi var gået i seng omkring kl. 3. Og stod op kl. 9. Vi havde bølget frem og tilbage hele natten. Var vores koncept solidt? Var det nyskabende? Og kunne det skabe forretningsmæssig værdi (læs: sorte tal på bundlinjen)? Efter et møde med eksperterne var Carat, havde konceptet bestået ”første test” og vi kunne nu videreudvikle på koncept, strategi og lancering.

Vi snakkede, arbejdede, spiste, arbejdede og drak kaffe. Det var lidt som et kollektiv. Bare lidt mere intensivt. Vi var selvfølgelig trætte, men samtidig var vi høje på at udarbejde det bedst mulige koncept og en strategi, som kunne overleve på det lange løb. Vi nåede dog også at få sat hjernen lidt i blød, og vi opdagede på vores ”obligatoriske” gåtur, at det var tiltrængt at mærke den friske luft på kinderne, når nu vi havde været i hytten siden fredag aften kl. 22.

7På gåturen både snakkede og grinte vi, men samtidig sørgede alle for at holde deres koncept tæt ind til kroppen. Det skabte en skøn stemning af, at vi alle var i gang med noget (muligvis) ground breaking.

Da vi kom tilbage fra turen, knoklede vi løs på vores koncept. Vi ville, at vores præsentation skulle være gennemført. Vi udarbejdede derfor også en animationsvideo til at forklare konceptet, og der blev arbejdet på højtryk langt ud på natten. I hytten nåede vi også at sludre om stort og småt, blandt andet over vores hjemmelavede lasagne om aftenen. Der blev planlagt rækkefølge til morgenbadet, og ’hvad klok’ vi skulle øve os for vores imaginære publikum i stuen.

Om aftenen nåede vi dog også over til en aftenøl med de andre carater. Der fik vi fyldt depoterne med slik og chips, så vi forsat kunne give den gas. Hemmelighedskræmmeri var der stadig meget af – vi var jo konkurrenter.

# Dag 3

Jeg bestod nu af 80 % kaffe, 20 % krop. Vi havde nået knap 4 timers søvn.

Vi var det første hold der gik på, og det var skønt endelig at kunne præsentere vores koncept for juryen, som bestod af repræsentanter fra både JYSK, Carat og Dentsu Aegis Network.

Det var imponerende at se hvor gennemførte konceptstrategier der var blevet udarbejdet fra hvert hold – på under 48 timer.

En idé er først en god idé, når den genererer værdi

1Vi kom på 3.pladsen. Jovist, vi var da lidt skuffede. Men vi lærte uendeligt meget. Jeg kunne med mine forbruger-briller se ud over OLI-paradigmet og segmenteringsanalyser, men nu også tillægge det forretningsmæssige perspektiv endnu større værdi. Det intensive arbejde med case competitions havde jeg prøvet før, men det intensive og tætte samarbejde med kunden, JYSK, og Carats eksperter, var nyt og en meget lærerig oplevelse. Som universitetsstuderende har jeg kendskab til mange studieretninger, hvor det tætte virksomhedsarbejde er faldet i baggrunden. Derfor må vi tage vores egen fremtid ved hånden – især for os som vil lidt mere.

Som Carat-folkene også nævnte: ”En idé er først en god idé, når den genererer værdi”.

Mit bedste råd er at deltage i case competitions, for ligesom med en idé, så er en uddannelse endnu mere værdifuld, når den generer værdi – både for os studerende og for erhvervslivet.

Jeg fik i hvert fald både sat mine kompetencer i spil og blev udfordret.

Efter afslutningen på Carat Case Competition 2014, havde vores hold det lidt ligesom at vinde bronze i de olympiske lege. Vi er fast besluttet på, at vi sætter tænderne i guldet næste gang.

Er du?