Spring til indhold
Hjem » Artikler » Filmanmeldelse af Prinsesse Mononoke

Filmanmeldelse af Prinsesse Mononoke


Bevægende, smuk og utrolig aktuel. Hayao Miyazaki, Japans svar på Disney, udgav animeen Prinsesse Mononoke i 1997, men er først nu at se i de danske biografer. Prinsesse Mononoke skildrer grådigheden i mennesket samt dets ødelæggelse af naturen. I animeen møder vi hovedpersonen, Ashitaka. Ashitaka er helten, der efter et forsvar af sin by, bliver smittet med en forbandelse, hvorfor han drager ud i verden for at søge hjælp af skovens øverste ånd. I skoven møder han ulvepigen, San, også kaldet Mononoke, og han forelsker sig i hende. Mononoke er en menneskepige, som lever blandt skovens dyr og ånder, lidt ligesom Mowgli fra Junglebogen, og foragter menneskeheden, da hun associerer den med skaberen af udbredelsen af dårligdomme i verden. Mononokes syn på menneskeheden mildnes dog efter mødet med Ashitaka og hun forelsker sig også i ham, men atypisk tegnefilm, finder de altså ikke sammen til sidst.   

Ashitaka har rollen som den store, godhjertede helt, der forsøger at skabe balance og harmoni mellem den indbyrdes kamp mellem de levende væsner/ånder i skoven og menneskene fra Iron-town. Lederen af Iron-town er kvinden, Eboshi, som igen atypisk tegnefilm, men typisk Hayao Miyazakis animeer, bliver skildret hverken gennemført ond eller god. Eboshi skyr ingen midler for at ødelægge skovens ånder og ulvepigen, San. Hendes handlinger er derfor onde, men hun gør det i den gode tro, at det vil forbedre landsbyfolkets levevilkår, idet der er mange ressourcer fra naturen at hente. En jæger ved navn Jigo, i ledtog med kejseren, overbeviser Eboshi om at dræbe skovens øverste ånd, da åndens hoved siges at give udødelighed. Jigo vil så give hovedet til kejseren og til gengæld få Eboshi beskyttelse, hvis udefrakommende forsøger at overtage deres territorium (Iron-town). De udefrakommende viser sig at være kejserens mænd. Det er altså kejseren, der står bag det hele, men ham ser vi ikke i animeen. Og hvis vi gjorde, ville han formentlig ikke blive portrætteret som gennemført ond. Karakteristisk for Miyazakis figurer er at de er nuancerede i modsætning til Disney-figurer, der ofte er ensidige. I Miyazakis animeer tages problemstillinger, som menneskets forhold til natur og teknologi og konflikten mellem ambitioner og grådighed op, hvilket gør Miyazakis animeer tilgængelige – ikke kun for børn, men i særdeleshed også voksne. Hayao Miyazakis andre anbefalelsesværdige animeer er Chihiro og Heksene, Det levende slot og Min nabo Totoro.

Anmeldt af Linh Le