Spring til indhold
Hjem » Artikler » Et uundværligt og mættende sansebombardement

Et uundværligt og mættende sansebombardement

Tekst: Cecilia Dybris Marini

Filmanmeldelse af En nuance af blå. På fransk L’ecume de jours (Dagens skum)

Et par dage før jeg skulle ind og se En nuance af blå af Michell Gondry, begyndte anmeldelserne at tikke ind i diverse aviser, og de var ærligt talt temmelig midtsøgende. Filmen fik gennemsnitligt tre stjerner alle steder. Jeg blev helt bange for, at mine forventninger var sat for højt. Michell Gondry er for mig en fantastisk kreativ instruktør, både i sine spillefilm, men også i sit arbejde med musikvideoer, hvor jeg især har dyrket dem, han har lavet for Björk.

Efter at have set filmen, forstod jeg egentlig godt anmeldernes vægelsind omkring filmens udtryk … jeg var bare ikke enig! For at prøve at ridse rammen på filmens plot op. Det er i virkeligheden en klassisk boy-meets-girl film, og den beskriver virkelig følelsen af forelskelse, kontroltab, afmagt og lidenskab. Tilsæt en ordentlig omgang fransk charme, surrealistiske, tidsbobbel-agtige omgivelser og virkelig godt skuespil.

Universet i filmen er både genkendeligt, vi er i Paris, vi har med mennesker og deres hverdag at gøre, og samtidig fuldstændig flippet i sit udtryk. En forfatter ved navn Jean-Sol Partre – angiveligt en parodi på Jean-Paul Sartre – stortilbedes på næsten kultagtig vis; industrien fremstiller gulerødder af sølv; alle vendinger og ordspil bliver ”taget alvorligt” og fysisk fremstillet; hovedpersonen har bygget et piano, der fremstiller cocktails, når man spiller på det. Hele det billedlige udtryk er en slags kreativ futurisme, som møder 70’ernes æstetik, og filmen er dels stopmotion, dels ”rigtig” film, ligesom The Science of Sleep var.

Som det måske fremgår, kan denne film virke en anelse fjollet, men den er faktisk enormt poetisk og smuk, med en rørende kærlighedshistorie. Samtidig vækker den højlydte grin i de fleste scener med sin underspillede humor, kulisser, statister og charme.

Jeg tror, man skal være klar og åben på et bombardement af indtryk og virkelig hele tiden have øjnene og hjernen med sig i denne film. Og måske er det bare ikke det, der har behaget diverse anmeldere; for filmen og Gondry vil da også virkelig meget, og man er MEGET mæt, når man går fra den. Jeg kunne snildt have undværet 20 minutter af den mere tunge del af filmen, men jeg kunne aldrig have undværet hele filmen.

Kan du måske undvære en mand der junker litteratur, en dans der giver lange ben, en organisk lejlighed, en husmus, bragende god fransk stil eller Google som en slags telefoncentral?

(Filmen kan ses i biografen Øst For Paradis)