Spring til indhold
Hjem » Artikler » Espen gik fra praktikant til CEO – sådan gjorde han

Espen gik fra praktikant til CEO – sådan gjorde han

Tips til praktikken

Har du overvejet, hvordan du får mest ud af din praktik? Svaret får du af Espen Højlund, der i 2001 startede som praktikant i kommunikationsbureauet Advice og allerede efter 7 år indtog stillingen som CEO. Her giver han sine tips til kommende, ambitiøse praktikanter i kommunikationsbranchen.

Af Simon Højmark Christensen (Retorik, AU) og Jacob Aksglæde Pedersen (Statskundskab, KU)

Der er mange ting, der skal falde i hak, hvis man skal have det optimale ud af sin praktiktid. Men man må sige, at praktikanten Espen Højlund fik mere ud af sin praktik, end han kunne drømme om.

Espen startede som praktikant i Advice i 2001 som en del af sin uddannelse i medievidenskab, men allerede inden han kunne nå at færdiggøre sin kandidat, var han ansat som konsulent i Advice. I 2006 havde Espens konsulentstilling udviklet sig til en direktørstilling – i øvrigt samme år, som Espen kunne fejre sin 27-års fødselsdag. Men for Espen – der ifølge ham selv aldrig har gjort sig en eneste tanke om sin karriere – skal vejen op ad karrierestigen tænkes mere simpelt:

“Jeg tror, det handler rigtig meget om, at man gør sig spilbar og griber de opgaver, der kommer. Og når man så har bolden, prøver man at skabe det bedst mulige resultat her og nu. Det er det, ens kolleger lægger mærke til, og ikke om man har chefpotentiale om fem eller ti år”, siger Espen Højlund.

Tre tips til den ambitiøse praktikant

I dag er Espen selv med til at ansætte praktikanter hos Advice hvert semester. Og hvis du overvejer en praktikplads i et bureau, skal du ifølge Espen ikke være typen, der gemmer dig ovre i hjørnet. Når man er i et kommunikationsbureau, hvor der er meget fart på, gælder det, ifølge Espen, tværtimod om at byde sig til og gå til de opgaver, der kommer, med et åbent sind og en lyst til at lære en masse.

For Espen er der specielt tre ting, der er afgørende for, om man er en god praktikant:

  1. Vær ukritisk: Gå til alle opgaver med et åbent sind. Det, der lyder som en røvsyg opgave, kan ende med at føre til en masse ansvar og erfaringer, du ikke kan se fra starten.
  1. Spot behovet: Vær opmærksom på, hvordan du løser dine opgaver bedst muligt på det niveau, du er blevet briefet om.
  1. Vær modig: Byd ind, når du sidder med en god idé. Din idé kan sagtens være lige så god som dine mere erfarne kollegers. Og så skal du heller ikke være bange for at kaste dig ud i opgaver, der virker til at være over dit niveau, så længe du er ærlig over for dig selv og dine kolleger om, hvad du kan og ikke kan.

 Livet som bureaupraktikant

Som svar på spørgsmålet om Espen Højlunds egen praktiktid, bliver CEO’en med de hvide sneaks og den blå H&M-t-shirt lidt drømmende i blikket og beder om tid til at tænke:

”Jeg oplevede, at bureauverdenen er et dynamisk sted, hvor det går meget meget stærkt, og at ting ikke altid nødvendigvis er så planlagte. Alle muligheder var til stede, men jeg skulle også selv holde mig til for at få noget ud af det. Når chancen så lige pludselig kommer, kan du ende med at stå med et meget stort ansvar”, siger Espen Højlund.

Praktik giver både ansvar og muligheder

Praktikanter giver masser af værdi og energi til Advice, forklarer Espen Højlund: ”Vi er så heldige, at vi kan tiltrække nogle af de dygtigste og mest kreative studerende. De kommer med appetit på at lære og bidrager til både vores faglige arbejde og sociale liv”, siger Espen Højlund og uddyber, at praktikken også tit er et godt fremtidsvalg for den studerende:

”I Advice er det helt reelt, at en praktikantstilling er en meget realistisk vej til et studenterjob og potentielt også en fastansættelse, når man er færdig med at studere”.

Et sidste råd

Hvis du har oplevet, at din praktik ikke begyndte med den fedeste opgave, så skal du ifølge Espen Højlund ikke fortvivle:

”Et bureau er en stor rullende projektmaskine, så hvad der lige er af opgaver, når man træder ind, kan være svært at planlægge. Nogle gange er man heldig, at det første, man lander ned i, er det fedeste. Andre gange skal man lige gå lidt rundt om den varme grød, indtil det rigtige er der”, fortæller han.

 Og til dig, der ikke er i praktik endnu, siger den unge CEO: ”Det er bare med at hoppe på toget, hvor det nu byder sig. For et bureau er ikke en særlig hierarkisk organisation, og hvis man leverer værdi, og man kan finde ud af noget, så skal tingene nok ske.”

 Espen Højlunds råd er derfor, at du kommer ud af starthullerne og får skudt din karriere i gang med et praktikophold, hvis du vil lære en masse og blive nogle gode oplevelser og erfaringer rigere.

Her kommer ansøgerne fra

Når det gælder de traditionelle kommunikationsfaglige praktikstillinger, kommer en del ansøgere fra f.eks. retorik, medievidenskab, statskundskab og virksomhedskommunikation. Til gengæld er det oftere studerende fra eksempelvis uddannelserne på DMJX eller ITU, der søger de mere visuelt kreative og digitale praktikstillinger. Den største andel af ansøgerne er dog studerende ved et af landets universiteter (AU, KU, SDU, AAU, CBS).

Bureauerne har typisk ansøgningsfrister to gange om året. For forårets praktikstillinger ligger fristen normalt i oktober eller november, hvor efterårspraktikken traditionelt skal søges i løbet af marts eller april.

Hør mere om praktikforløb hos Kforum, Advice, Tivoli og Fairtrade m.fl.

Den 3. November åbner Kforum dørene for studerende, der leder efter den fedeste praktikplads. Studerene kan møde praktiksteder, der leder efter praktikanter til næste semester og snakke med praktikanter fra dette semester.

Det finder sted 3. november kl. 17. i Advices og Kforums lokaler på Gammel Kongevej 3E. 4. Sal, 1610 København.