Spring til indhold
Hjem » Artikler » Den akademiske opgave kvæler legen på Universitetet

Den akademiske opgave kvæler legen på Universitetet

Af Rune Boelsmand Bak

I dette øjeblik sidder studerende på alle landets syv universiteter endnu engang og skriver specialer, bachelorprojekter og eksaminer. For langt de fleste gælder, at de er indfanget i hvad jeg vil mene er en ekstremt destruktiv kraft: Den klassiske, anglo-amerikanske opgaveform. ‘Vi skal til at gå i gang med analysen’ er vel den mest ytrede sætning denne maj. Jeg kan ikke forestille mig noget, som er mere destruktivt for den kreative proces, vi sidder med.

Adaptionen af den faste projektform (teori-metode-redegørelse-analyse-diskussion) på de forskellige fakulteter bliver vi trænet i fra dag et, og det er helt fejlagtigt. For hvordan kan vi danske studerende forventes at leve op til at være kreative og innovative, når vi begrænses i det øjeblik, vi forsøger at dele den kreativitet på skrift?

Der er intet krav i den danske lovgivning om, hvilken opbygning de forskellige opgaver skal have. Er det ikke på tide at universiteterne overvejer, hvordan stive formkrav påvirker den leg med videnskaben, vi studerende ønsker at have, og som videnssamfundet kalder på? Mon ikke en frigørelse af den akademiske opgave vil give de studerende kompetencer i problemløsning og mere lyst på studie og liv? Det tror jeg.