Spring til indhold
Hjem » Artikler » Berlin – mulighedernes by for nyuddannede

Berlin – mulighedernes by for nyuddannede

“Hvad kan jeg bruge min uddannelse til?” Det er der nok mange studerende på landets forskellige kommunikationsuddannelser, der har spurgt sig selv om én gang eller to i løbet af studietiden – og helt sikkert også i tiden efter endt uddannelse. Svaret på spørgsmålet forekommer bestemt heller ikke åbenlyst i disse tider, hvor vi i Danmark har været underlagt økonomisk tørke siden 2008 og har oplevet jobmangel blandt unge nyuddannede fra landets højeste uddannelsesinstitutioner – især dem med netop en kommunikationsmæssig baggrund

TEKST Maria Andersen

Der er ikke noget at sige til, at mange unge med en kommunikationsuddannelse i hånden stiller sig selv det samme spørgsmål: Hvad kan min uddannelse egentlig føre til, når vi befinder os i økonomisk hårde tider, hvor arbejdsløsheden vokser?” Der findes med garanti intet entydigt svar på dette spørgsmål. Og med eksperter, der fortsat lader prognosen om det økonomiske opsving vente på sig, er det ikke så overraskende, at flere unge er løbet tør for tålmodighed, tager sagen i egen hånd og udforsker karrieremuligheder udenfor Danmarks grænser.

En lykkesmed i Berlin
Berlin byder på det, som nyuddannede kommunikationsfolk har søgt efter: Jobmuligheder og chancen for at omsætte mange års studier til praksis. Det erfarede David O. Andersen, der efter at have færdiggjort sin kandidatuddannelse ved Handelshøjskolen i Aarhus (MA i Corporate Communication) i 2011, havde svært ved at finde beskæftigelse i Danmark: Efter seks måneder (som arbejdsløs) og en masse ansøgninger, der kun førte til én reel samtale, var jeg ved at miste modet, så jeg besluttede mig for at tænke udover Danmarks grænser for at få en start på karrieren.”

Og midt i sin søgen faldt David over en artikel omkring Berlin og byens tilstrømning af unge iværksættere, der slår sig ned og starter deres egen virksomhed: “På trods af høj arbejdsløshed blev Berlin beskrevet som en by med masser af nyopstartede virksomheder og dermed gode chancer for at finde et job og være med til at skabe og etablere en virksomhed. Det lød utroligt tiltalende. Jeg tænkte – “Hvad har jeg egentlig at miste?”, og da jeg ikke kunne komme på noget svar, traf jeg min beslutning og flyttede.”

Europas svar på “Silicon Alley
Den tyske hovedstad har i løbet af de seneste par år udviklet sig til at være et samlingspunkt for iværksættere fra hele Europa, der slår sig ned i byen for at starte deres egen IT-virksomhed. Den centrale beliggenhed i Europa og de lave leveomkostninger er et ideelt udgangspunkt for at tiltrække mennesker med store idéer og arbejdskraft til at realisere dem. Virksomheder som Soundcloud, Zalando og Wooga er bare et par af eksemplerne på de mange start-ups, der på kort tid har opnået succes i byen, og som har været med til at skabe fokus på Berlin som Europas “Silicon Alley”. Som resultat af de mange nystartede virksomheder i byen er efterspørgslen efter arbejdskraft steget, hvilket har tiltrukket et stort antal unge, nyuddannede fra hele Europa.

Beslutningen om at søge nye græsgange i Berlin viste sig at være en god en af slagsen for David O. Andersen: “Jeg kom herned på nærmest bar bund og uden noget netværk, men kom hurtigt i kontakt med flere forskellige start-ups ved at deltage i forskellige events og netværke,” fortæller David. Og netop start-up events og netværksmøder er der mange af i Berlin, og disse er en god måde at begynde jobsøgningen på, når du kommer til en ny by og et nyt land.

“Efter at have deltaget i events gik det ret hurtigt, og jeg fik arbejde hos virksomheden ezeep, som stod og manglede en kommunikationschef.” David tilføjer også, at den internationale tilstrømning af unge iværksættere med nye idéer og store ambitioner er med til at gøre en karrierestart i Berlin til meget mere end bare at søge job. Det medfører både personlig erfaring og et boostet CV. Karrierestarten i Berlin har været guld værd for David: “Jeg har boet i Berlin i halvandet år nu, og i dag er jeg ansat som Country Manager for den danske shoppingplatform shopalike.dk, som er en del af start-up virksomheden Visual Meta, der i løbet af få år er vokset til at dække 15 lande i hele Europa.”

David har ikke alene fundet vejen ud af en håbløs jobsituation i Danmark. Han har også erfaret, hvordan kommunikationsuddannelsen kan bruges til noget konkret. Dermed kan han give sit bud på de kommunikationsstuderendes overvejelser om, hvor deres uddannelse kan gøre gavn: “Hvis man har mod på at søge ud af landet, har man større chancer for at finde arbejde og på den måde skrabe erfaring sammen. Men det kræver en god portion vilje, og at man tør at søge alternativerne.”

Fra tanke til handling
En start-up virksomhed er et glimrende udgangspunkt for unge, som skal bruge deres første spæde år på arbejdsmarkedet til at høste erfaring og know-how på lige netop deres område. Især et job hos en international virksomhed er noget, der vejer tungt på CV’et, og som kan vise sig at give en afgørende erfaring på længere sigt.

Men hvordan finder du lige frem til disse start-up virksomheder? Det kan måske virke uoverskueligt og frustrerende, men faktisk er det ikke mere besværligt, end at vor tids svar på næsten alt – nemlig internettet og de sociale medier – kan gøre en stor del af arbejdet. Der findes helt specifikke online jobsites for start-up virksomheder, og dit sociale online netværk kan desuden føre én langt via forskellige grupper på eksempelvis Facebook eller Linkedln.

Desuden ønsker mange start-up virksomheder at træde ind på flere forskellige europæiske markeder, og de har således også derfor brug for folk med det pågældende sprog som modersmål. En anden måde at finde job hos start-up virksomhederne er, som David gjorde, at gøre sig synlig ved netværksmøder og events og opsøge virksomhederne, hvor de fysisk befinder sig. På den måde kommer du som jobsøgende foran i køen og kan bedre danne dig et indtryk af virksomheden.