‘Fascination’ er ikke blot en dansabel sang af Alphabeat eller Bowie. Vi indretter vores liv, efter hvad og hvem vi finder fascinerende. Fascination handler om sex og magt.
af Vanessa Salome Christophersen & Marianne Trier Josefsen
foto Claudine Zia
Alle fascinationer kan ikke forklares på samme måde. Der er forskel på forelskelse, fascination og fetichisme. Men det er ikke tilfældigt, at vi fascineres af fodbold og celebrities. Professor i psykologi Henrik Høgh-Olesen forklarer, at fascination af fodbold kan spores til urmenneskets stammekulturer. Han kalder fodbold en kampsport – en sport, hvor der foregår en kamp mellem hold. Holdets udsmykning, farver, logo og maskot er stammesymboler. Symboler, der udover at vise sammenhold, også er et billede på vores trang til at slutte os sammen i grupper. Det hele kan føres tilbage til urtidens kamp om ressourcer og mager. Mennesket er et socialt, hierarkisk dyr. De øverste i hierarkiet har magten. Samme hierarkiske orden findes blandt stammerne. En stamme bekriger en anden. Den stamme, der vinder, rykker op i hierarkiet og kan selvfølgelig tage for sig af den besejrede stammes midler og kvinder. Sådan foregår det ikke helt i dag, selvom minutterne efter slutfløjt i Parken kunne blive et kønt syn.
Vi tænder på de kendte
Øverst i hierarkiet er alfadyret. Alfadyret har magt og parringsret. Man kunne kalde alfadyret førstevælgeren. Henrik Høgh-Olesen begrunder fascination af celebrities med, “at vi instinktivt er kodet til at orientere os efter dem, der er højere i hierarkiet end os selv”. Fra et evolutionært synspunkt, giver det mening at kopiere individer med høj status. Alfadyret er dyret, der som regel avler mest afkom. At følge og kopiere alfadyret kan derfor give større overlevelsesmuligheder. “Derfor er det essentiel viden, hvad alfadyret gør”, pointerer Henrik Høgh-Olesen. Celebrities er en slags moderne alfadyr De har anerkendelse, stærke ressourcer og gode parringsmuligheder. Derfor følger vi med i stjernernes liv i de kulørte blade og på nettets gossipsider. Det betyder ikke noget for vores dagligdag, at Brad Pitt er optaget, men fordi han er det, er han ikke på listen over mulige partnere.
”Reality-tv har givet os endnu flere alfadyr og mere kamp mellem dem”, forklarer Henrik Høgh-Olesen. Tidligere var de, der kom i medierne, kloge, smukke eller meget specielle mennesker. Nu er der flere medier, og alle kan blive kendte.
“Vejen til berømmelse gik gennem anerkendelse og vidnede om stærke ressourcer. Nu handler det bare om at være kendt”, fortæller Henrik Høgh-Olesen.
Man skal bare være single og kunne feste som dem fra Paradise.
Høgh-Olesen citerer Lily Allens “The Fear”: “And I’ll take my clothes off and it will be shameless/‘Cause everyone know that’s how you get famous.”
Det er lige meget, hvorfor du er kendt, du skal bare være kendt. Hvis du er kendt, kan du omsætte din kendisstatus til parringsmuligheder i nattelivet. Høgh-Olesen bruger Sidney Lee som eksempel. Han kan score pigerne, fordi de kan genkende ham fra tv. Han skiller sig ud fra de ikke-kendte.
Fascinerende fallos
Den franske forfatter Pascal Quignard forklarer etymologien bag ordet ‘fascination’. Fascination stammer fra det ‘fascinus’, som romerne brugte om fallos. Fascination var stirren på den erigerede penis. En ambivalent stirren, der reflekterede både frygt og usikkerhed, men også manglende evne til ikke at kigge på den. Betydningen kan derfor pege i retning af noget mere fetichistisk, der ofte er seksuelt betonet. Den passer også godt på det voyeuristiske element i reality-tv. Voyeur-tingen bliver et pirringsmoment. Det er ægte, det skræmmer, og det får tæerne til at krumme sig sammen. Alligevel kan vi ikke lade være med at følge Amalies udskejelser på skærmen.