Spring til indhold
Hjem » Artikler » NorthSide #1

NorthSide #1

Tekst: Karoline Kjær Hansen, Foto: Marie Linde Mayer

Vejrguderne viste sig trods den sidste uges radikalt skiftende vejrprognoser at holde hånden over Ådalen i går, da NorthSide åbnede indgangshegnet til Aarhus’ formentligt største årlige kulturelle begivenhed.  Selvom solen ikke skinnede fra en skyfri himmel, fandt den plads mellem himlens skyer og varmede luften og de mange festivalstilfarende kroppe. Mens den efterhånden relativt store festivalplads i løbet af eftermiddagstimerne fyldtes, underholdt Marvelous Mosell med sine energiske dansemoves til 80’er lignende hiphop-beats i sit gennemførte farverige outfit med Tue Track bag pulten på Grøn Scene. En helt perfekt booking til formålet, som kunne nydes med plads til skæve dansetrin foran scenen og i græsset længere bagude med weekendens første øl.

I takt med at flere skyer forsvandt på himlen over Ådalen til den høje, hårde og metalliske lyd frembragt af svenske Refused på Blå Scene, kom flere og flere festivalgæster til, og solen havde stillet skarpt ind på Grøn Scene, da Tue Track genindtog scenen – denne gang i selskab med Geolo G og Blæs Bukki. Tilsammen går de under navnet Malk de Koijn, og blev til manges glæde gendannet i 2011. De blev af årets konferencierer Nicholas Kawamura og Pelle Peter Jensen introduceret som en juvel i den danske musikskat. Stemningen stod med gruppens entré til at blive taget til helt nye højder, men det blev desværre en noget langsom start, da Blæs Bukkis mikrofon ikke virkede. De danske skattebesiddere kom dog godt efter det og satte skub i samtlige kroppe i menneskemængden omkring mig. På trods af gruppens mange lange, komplicerede og nørdede tekster, som stiller krav til det publikum, der foretrækker at kunne synge med, formåede de at holde alle til ilden ved med passende mellemrum at spille hits som ”Fågt Op I Skalle”, ”Vi Tager Fuglen På Dig” og ”Pige, Girl”.

98df4215-99f3-4000-bd76-657fb09ffd9e

Kort efter Malk de Koijns sidste nummer indtog australske The Temper Trap Blå Scene og spillede op for en noget mere beskeden skare, som dog med bandets musikalske koncentration og spilleglæde fik en lydoplevelse i høj klasse –se anmeldelse her!

Efter The Temper Traps smukke og forløsende afslutning med hittet ”Sweet Dispositions” bød muligheden sig til at gå på jagt mellem alle madboderne, der var talrige og bød på indbydende retter for både øjne og mund. Kl. 21:45 gik det igen løs på Blå Scene, men denne gang var det mildest talt en helt anden og bastant større flok, som havde samlet sig foran scenen. Med opsatte lysramper indtog Lukas Graham med sit band scenen. Et centralt spørgsmål i denne forbindelse var naturligvis, om den ghettopoppede sanger har fået storhedsvanvid efter sit internationale gennembrud og sin massive succes i den seneste tid. Dog må jeg indrømme, at han trods gentagende bandpræsentationer, ensartede anekdoter og en glemt sangtekst formåede at skabe en sand folkefest og spille op til nattens fest, mens solen gik ned bag ham. På Grøn Scene fastholdt gamle, ikoniske Iggy Pop imidlertid i en helt anden musikalsk stil festlighederne. Med nattens indtog kom også kulden, hvilket selv ellers topløse Iggy bevidnede, da han så sig nødsaget til at låne en sweater af én af publikumsgæsterne.

44fffe58-3c95-42d7-9564-b08bd196e15e

Kl. 01:00 blev NorthSide igen ramt af tekniske udfordringer, da The Chemical Brothers blev stoppet blot et par minutter inde i deres planlagte sæt. Trods kortvarig forvirring foran scenen, fortsatte den engelske duo efter lidt tid sit show og rundede festivalens første dag af med dagens flotteste visuelle show.