VOXPOP: Universitetsvalg på Kasernen

Når man træder ind i Kasernecafeen overvældes man ikke ligefrem af de plakater, der skal repræsentere det kommende universitetsvalg. Faktisk hænger der kun en enkelt på en opslagstavle her og der. Vi henvendte os derfor til de studerende i cafeen, for at høre om deres kendskab til universitetsvalget.

Victor Hempel-Mydtskov er på 1. semester af kandidaten i Audiodesign efter en bachelor i Æstetik og Kultur.

Ved du at der er universitetsvalg den 11. – 14. november?

“Ja det ved jeg, da jeg set nogle plakater om det.”

Hvorfra ved du at der er universitetsvalg?

“Det er fra plakaterne.”

Har du tænkt dig at stemme i år?

“Ja, det vil jeg faktisk gerne. Nu har jeg gået på universitetet en del år, men der er nogle år, hvor jeg ikke får det gjort alligevel. Så det kræver, at jeg får taget mig sammen til det.”

Hvad tror du at der skal til for at øge interessen for universitetsvalget?

“På et tidspunkt havde vi en fra min klasse, som var engageret. Hun gjorde os opmærksom på, hvorfor det var vigtigt at stemme til valget, som fik mange af os til at stemme. En idé kunne derfor bare være en hurtig og overskuelig guide til valget, fordi mange ikke har overskud til at sætte sig ind i det, så bare det at få nogle nøgleord, det ville nok hjælpe på stemmeprocenten.”

 

Emma Olsen er på 1. semester af kandidaten i Dramaturgi.

Ved du at der er universitetsvalg den 11. – 14. november?

“Ja.”

Hvorfra ved du at der er universitetsvalg?

“Vi er blevet gjort opmærksom på det i undervisningen, og så har jeg set plakaterne.”

Har du tænkt dig at stemme i år?

“Nej, jeg har ikke sat mig ind i det, så jeg har ikke overvejet at gøre det.”

Hvad tror du at der skal til for at øge interessen for universitetsvalget?

“Hvis vi blev konfronteret med valget, mere end vi gør nu. Eksempelvis hvis der kom nogen ud i undervisningslokalet, det ville umiddelbart være mit bedste bud.”

 

Niels Rævdal er på sit 7. semester i uddannelsen Musikvidenskab med tilvalg i Matematik.

Ved du at der er universitetsvalg den 11. – 14. november?

“Ja det ved jeg godt.”

Hvorfra ved du at der er universitetsvalg?

“Jeg kender til universitetsvalget, fordi jeg har gået på universitetet i et stykke tid. Jeg tror, at jeg har set reklamer for det, snakket med mine medstuderende, og på Matematik informerer tutorerne om det på rusforløbet. Jeg ved nok mest om det fra at have informeret andre om det, da jeg selv er tutor. Selve datoerne har jeg fra plakaterne.”

Har du tænkt dig at stemme i år?

“Ja det har jeg.”

Hvad tror du at der skal til for at øge interessen for universitetsvalget?

“Jeg føler ikke, at der er særlig meget på spil ved universitetsvalget, det er i hvert fald ikke min opfattelse. Selvfølgelig har det betydning for dem, som stiller op, men jeg synes ikke, at der sker nogle store forandringer efter valget for os andre. Så hvis forandringerne var mere markante, ville de studerende måske engagere sig.”

 

Florina og Emma er på deres 7. semester i uddannelsen Æstetik og Kultur.

Ved i at der er universitetsvalg den 11. – 14. november?

“Ja vi har lige snakket lidt om det, men vi har ikke sat os så meget ind i det.”

Hvorfra ved i at der er universitetsvalg?

“Det ved vi fra flyers og plakater.”

Har i tænkt jer at stemme i år?

“Jah.. Måske. Vi har snakket lidt om det og undersøgt det en smule.”
“Vi gør det nok, hvis vi husker det.”

Hvad tror i at der skal til for at øge interessen for universitetsvalget?

“Der skal nok være lidt mere fokus på, hvor stor en indflydelse valget har. Jeg tror ikke at alle ved, hvor meget magt dem, der bliver valgt ind, faktisk får.”
“Ja, jeg tror også, at det kræver en større gennemsigtighed, altså hvad får man ud af at stemme. Jeg tænker at det kunne være en mulighed at komme ud i undervisning og informere om det.”
“Ja, det kan godt drukne lidt i det digitale og alle de AU-mails.”

 

De studerende på Kasernen var altså fuldstændig klar over, at der var et valg, som de kunne tage stilling til. De deler dog den holdning, at de ikke er klar over, hvad man egentlig får ud af at stemme, og mener at der bør komme mere fokus på, hvad de kandidater, der bliver valgt ind, faktisk opnår, sådan at de studerende har lyst til at engagere sig i valget.