Studerende og 25 ansatte: Undgå disse faldgruber som studieiværksætter

I 2015 rejste vi, Kim Søgaard Nielsen, Tim Knorborg Jensen og Peter Kragh Lauritsen, fra Vestjylland til Aarhus for at påbegynde vores videregående uddannelser på Aarhus Universitet. Der var således lagt i kakkelovnen til forelæsninger, holdundervisning og et omfattende pensum, hvilket ikke umiddelbart rimer på iværksætteri.

Ikke desto mindre besluttede vi (sammen med en fjerdemand, der senere valgte at udtræde af projektet) at starte vores egen virksomhed fra kollegieværelset sideløbende med studiestart. Fulde af forventninger og med masser af gåpåmod så tekstbureauet TEXTA i september 2015 dagen lys.  Virksomheden beskæftiger sig primært med tekstforfatning til hjemmesider, men også korrekturlæsning af specialer og transskribering af interviews.

TEXTA

  • Startet i september 2015 af Peter, Tim og Kim, der alle læser på Aarhus Universitet
  • Ansatte første medarbejder i sommeren 2016 – i dag består TEXTA af 29 deltidsansatte
  • Mange forskellige kunder – lige fra studerende til virksomheder med milliardomsætning
  • Millionomsætning i 2016 år – ambitioner om at fordoble omsætning i 2017.

Flere forsøg i bagagen

At lige præcis vi skulle sætte et iværksætterprojekt i søen i forbindelse med studiestart, var som måske ikke nogen tilfældighed – allerede på handelsskolen havde vi forgæves forsøgt at stable to virksomheder på benene, der beskæftigede sig med annoncering via Facebook og Google AdWords.

Vores første projekter var på en måde dødsdømte fra dag 1. For det første var vi langt fra kompetente nok til det, vi ville hjælpe vores kunder med, og for det andet lod vi os i høj grad slå ud af deres manglende interesse” – Kim Søgaard Nielsen.

Vi mener dog, at de to fejlslagne projekter vidner om, at iværksætteri ikke nødvendigvis flasker sig første eller anden gang. Selvom den bagvedliggende idé på overfladen egentlig virker god nok, er det i de fleste tilfælde kun 10 % af ”rejsen”. De resterende 90 % ligger i udførelsen og det hårde arbejde, som er forbundet med en opstart, og det er her, de fleste udfordringer opstår, herunder alt lige fra uenigheder om virksomhedens strategi til arbejdsfordeling.

Mange tror, man er iværksætter, bare fordi man har et CVR-nummer, et flot logo og et fedt virksomhedsnavn, men for os ligger der mere i ordet. Det er en lyst til, på trods af udsigten til hårdt arbejde og risikoen for fiasko, at starte noget, man brænder for og er dygtig til, også selvom det ikke lykkes første, anden eller tredje gang.

Ikke nødvendigt at opfinde den dybe tallerken

Tredje gang lykkedes det dog for os at komme igennem med tekstbureauet TEXTA, og siden starten i efteråret 2015 har vi måttet udvide både medarbejderstaben og kontorlokalerne af flere omgange. I dag har vi egne kontorlokaler i Jægergårdsgade på 3. sal af DSB’s gamle Centralværksted.

Idéen bag virksomheden er på sin vis hverken nyskabende eller unik, hvilket er helt bevidst. Man behøver hverken at have opfundet flyvende biler eller det nye Facebook for at kunne kalde sig iværksætter. Mindre kan bestemt også gøre det. I langt de fleste tilfælde handler iværksætteri jo i bund og grund om at købe billigt og sælge dyrt.

Vores råd til andre kommende studieiværksættere lyder, at man ikke nødvendigvis behøver at revolutionere eller ”disrupte” en branche for at skabe en sund forretning. Så længe man har forståelse for grundlæggende købmandskab, bør man ikke holde sig tilbage, blot fordi ens forretningsidé ikke berettiger en adresse i Silicon Valley.

Studie og startup er ikke al-tid nogen dans på roser

På trods af kuldsejlede projekter og manglende originalitet er vores klar ambition at blive de største i Danmark inden for tekstforfatning og relaterede ydelser, selvom studie og startup ikke altid er nogen ideel cocktail. Netop dette er vigtigt at være indforstået med, hvis man ønsker at drive egen virksomhed ved siden af studiet – især hvis man er flere, som starter noget sammen.

Vi begik den klare fejl, at vi ikke forventningsafstemte med hinanden, før vi gik i gang. Når et projekt tager fart, og du lige pludselig skal lægge 40-50 timer om ugen i virksomheden, kommer ‘ægteskabet’ i virksomheden virkelig på prøve” – Tim Knorborg Jensen.

Planlægning og prioritering er nøgleord, hvis det hele skal hænge sammen, men de to ting vil unægtelig fra tid til anden ramle sammen, uanset hvor god din planlægning ellers måtte være. Heldigvis er Aarhus Universitet dog god til at hjælpe ambitiøse studieiværksættere og tilbyder blandt andet hjælp og rådgivning i form af diverse programmer – eksempelvis Studentervæksthus Aarhus.

Du kan langt hen af vejen planlægge dig ud af virksomhedens karambolage med studiet, men på et tidspunkt når man en vis størrelse, hvor forretningen kræver mere opmærksomhed. Med SVAA og andre iværksætterprogrammer har vi fået adgang til ekstra ressourcer, der får det hele til at hænge bedre sammen.