Anders Sune Berg

’Cool, Calm and Collected’- ikke kun for connoisseurs

En nøgen guldmand sidder sirligt, slænget som ’Den lille Havfrue’ på en sten, der også er malet guld. En lygtepæl bryder vandret gennem en af de opstillede vægge. Dette er blot to ud af i alt 80 værker, udarbejdet af 47 nordiske kunstnere, du kan opleve på ARoS’ nye udstilling ’Cool, Calm and Collected’. Man kan på flere planer selv interagere i udstillingen, og det gør det til en sjov og ny måde at se og forstå dansk samtidskunst.

På første etage i ARoS’ smukke hvide bygninger er særudstillingen ’Cool, Calm and Collected’ at finde- eller hovedparten af den. Udstillingen spreder sig nemlig over hele museet. Den starter udenfor, hvor et lille plastik-øre ligger halvskjult i græsset. Indenfor, i indgangshallen, hænger en håndfuld flag i alle verdens hudfarver. Generelt for mange af værkerne, flagene inklusiv, er, at der ligger en dybere mening under værkernes kunstneriske overflade. Højaktuelle temaer som konflikten i Mellemøsten, teknologiens overtag, identitet og kønsroller er blot nogle af de politisk-kritiske emner, der kommenteres på.

Navnet ’Cool, Calm and Collected’ refererer til en kølig, skandinavisk æstetik. De 80 udstillede værker er vidt forskellige men har én ting til fælles; de er punktnedslag fra tendenser, der har gjort sig gældende på den danske kunstscene de seneste 15 år.

  • Udstillingen rummer i alt 80 forskellige værker, heraf 11 nye.
    47 kunstnere udstiller.
  • Udstillingen har åbent fra d. 25. november, og kan besøges indtil 2. april 2018.
  • Løbende kommer nogle af kunstnerne forbi udstillingen- find det fulde performance program på ARoS’ hjemmeside

Mangfoldig kunst

Både nye kunstnere og ’gamle’, anerkendte kunstnere biddrager til udstillingens samlede indtryk og fordelingen af mandlige og kvindelige kunstnere er cirka lige stor. De 47 deltagende kunstnere tæller blandt andet SUPERFLEX, Olafur Eliasson, Hesselholdt og Mejlvang, Mikkel Carl og Amalie Smith.

Men det er ikke kun i forhold til kunstnerne at udstillingen er mangfoldig; det brede publikum har været for øje i udtænkningen af ’Cool, Calm and Collected’. Sanser aktiveres. Klokker placeret i flere rum ringer hvert kvarter og giver et indtryk af en sammenhæng og lange glasrør i kunstværket ’Reaching’ indbyder museumsgæsterne til at række ud efter hinanden herigennem. I et af rummene hænger en spearmint tyggegummi-brise og den sjette sans udfordres til at fornemme, hvad der er indstøbt i de udstillede betonklodser. Udstillingen udmærker sig også ved at indeholde en del forskellige typer for kunst; både klassiske malerier, foto- og videokunst, performative skulpturer (dagligdagsgenstande brugt på en ny måde) og ord udformet i neonlys.

Inddragelse af de besøgende

Samtidskunst kan være svært at forstå. Men netop det imødekommer ARoS’ særlige koncept, ’Spørg kunstnerne’. Man opfordres til at tage et spørgsmålsark med teksten ”Hvad undrer dig- i udstillingen, i kunsten, i Danmark, i verden?” Herpå kan skrives et- eller flere- spørgsmål til kunstnerne. Der udvælges nogle spørgsmål hver uge, som stilles direkte til kunstneren. Dette filmes og vises både i udstillingen, men også ARoS’ hjemmeside.

Formålet er at højne interaktionsniveauet og samtidig gøre samtidskunst mere ’spiseligt’. Det er nu gæsten, ikke museet, der stiller spørgsmålene og kunstnere der besvarer.

Flere af værkerne indbyder også til publikumsdeltagelse. Især performanceinstallationen ’Justified Beliefs’ af Christian Falsnaes, der via et manuskript, som fremsiges gennem de trådløse hovedtelefoner, gør museumsgæsterne til hovedaktørerne i værket. Man opfordres til at danse, klappe, sige ord og- hvis man har mod på det- til at tage tøjet af.