Tænk engang, du tænker dig
stresset

Flere studerende på Aarhus Universitet føler sig stresset, viser Studiemiljøundersøgelsen 2017. Hver femte studerende føler sig dagligt stresset, og den væsentligste årsag er, at vi presser os selv, uden at spørge os selv og hinanden, om det er sådan, det skal være.

Følelsen af stress vil de fleste studerende nok være bekendte med i ny og næ. Det kan være pludselig hjertebanken under en forelæsning, uro i maven, faldende humør og mindre lyst til livet. Spændinger i kroppens muskler og hovedet smerter, som et pandebånd, der samler sig om hovedet og presser sammen. Træt i eftermiddagslyset, men lysvågen, når lyset slukkes. Imens galopperer hjertet afsted, imens kroppen ligger stille uden at finde ro. Symptomer som hver femte studerende oplever på AU, og det samme gør jeg. En stemme i mit øre fortæller mig, at jeg skal stoppe med at spænde i kroppen. Han starter fra panden, fortæller min pande bliver varm, musklen som spænder punkterer. Stemmen fortsætter. Ned af kroppen og slutter i tæerne, og konstaterer at, nu må din krop være, helt afslappet. Det kaldes vist mindfulness – et af de mange midler, som har vundet indpas i landet, hvor stress bliver kaldt en folkesygdom. Det er da dejligt, når medicin kurerer en patient, men denne medicin fortier mine tanker og fordriver dem ikke. Pludselig er de der igen, og jeg leder efter svar på hvorfor?

Hver femte på AU er stresset

For godt to måneders tid siden fremlagde Aarhus Universitet ’Studiemiljøundersøgelsen 2017’. Et halvt hundred sider med tabeller og grafer, som indeholder svar fra over 15.000 studerende på alt fra trivsel, stress, undervisere, medstuderende og fysiske rammer. Der gemmer sig mange gode nyheder i undersøgelsen, blandt andet trives ni ud ti studerende på deres studie, men på den mere dystre front, fortæller altså hver femte studerende, at de føler sig stresset på grund af studiet i dagligdagen. Det er næsten en fordobling på ti år fra 2007, hvor 11 pct. af AU’s studerende følte sig stresset. Ifølge en undersøgelse fra 2016, som Dansk Magisterforening lavede i forbindelse med studiestart, er det vores egne forventninger som stresser os. 33 pct. af de studerende svarer, at det er den væsentligste årsag til, at de oplever stress, og hver fjerde kan ikke koble af i dagligdagen og føler aldrig, at de har fri. Det er vores egne tanker som stresser os mest. Tanker om at leve op til tanker, man selv tænker og konfronterer sig selv med hver eneste dag.

Faktaboks

Studiemiljøundersøgelsen 2017

Spørgeskemaet er sendt ud til mere end 30.000 studerende på AU.

15.491 studerende har deltaget i undersøgelsen. Det er en svarprocent på 46 pct.

Studiemiljøundersøgelsen er den fjerde i rækken, som er foretaget i 2007, 2011, 2014 og 2017.

Hele rapporten kan findes på au.dk/studiemiljo/rapporter-2017/

Tankens magt

Skal man se et afsnit mere på Netflix eller repetere teorien til i morgen? Hvis jeg tager i fredagsbaren i aften, må jeg hellere gå tidligt hjem og stå tidligt op og stirre ind i skærmen, bare for at klappe mig selv på den skulder, der kæmper for at holde hovedet og humøret oppe. Det er mine egne tankers skyld, at jeg er stresset, og hvis jeg ikke stresser mig selv, er det min egen skyld, at jeg ikke lever op til de forventninger, jeg har til mig selv. Tankerne holder aldrig fri, indtil man erkender at de dominerer, og man har mistet perspektivet på tilværelsen. Tag et bad og tænk på at blive våd. Gå en tur for at flytte fødderne. Tanker om læsning skal fylde, når du læser og ellers holde sig væk. Tanker må ikke blive styrende, det skaber mylder og cirkler uden sammenslutning, og hvis du fik dit 12-tal så tillykke med det, bare dit indre sind fejrer det i lige så høj grad, som dit ydre på Instagram.

Bare dulm din stress

Spørgsmålet er ikke om stress blandt studerende skal bekæmpes, men hvordan. Hvis flere studerende bliver stresset, fordi de presser sig selv, må spørgsmålet være, hvordan er vi havnet i en situation, hvor vi som studerende pisker os selv røde i hovedet, og er det sådan det skal være? For hvis du render ind i en tåge af stress, er der masser af råd for. Hvis du ikke bryder dig om mindfulness, så spis sundt og få dine vitaminer eller løb en tur og udløs endorfiner til hjernen. Du kan ringe til Studenterrådgivningen og få råd, eller henvende dig til Studenterpræsten, som skænker sjælelig vejledning. Udvalget er enormt, og årsagen har du selv tænkt dig til. Hvis du fortsætter, fortsætter gaveboden af dulmende medicin. Det generer mig ikke, tværtimod. De glimrende initiativer tager bare ikke fat i roden, og det stresser mig, at stress tilsyneladende er blevet et levevilkår, som nu hver femte studerende oplever. Lyt til min stemme – vær alt andet end helt afslappet.