Undgå at blive snydt i din lejebolig ved studiestart

52% af studerende har fejl i deres lejekontrakt, viser undersøgelse fra DIGURA - Din digitale lejeretsekspert. Det er både mindre faktuelle fejl, men også fejl som kan koste for meget af ens depositum, give for høje huslejestigninger eller noget tredje.

Du har endelig fundet et sted at bo og må skynde dig at takke ja inden andre kommer dig i forekøbet. Mens du står med lejekontrakten i hånden er der flere ting du bør være opmærksom på inden du blindt skriver under. Det kan for mange være en lettere uoverskuelig størrelse. Men læs med her og bliv klædt godt på til din næste lejekontrakt.

De typiske fejl der er i lejekontrakten

Nogle fejl er blot af kosmetiske karakter såsom det forkerte navn eller adresse, men flere af fejlene kan have afgørende betydning og koste dyrt. Blandt andet er der stadig mange udlejere, der kræver nyistandsættelse og snupper hele depositummet. I lejekontrakter underskrevet efter d. 1/7-2015 må udlejere kun kræve normalistandsættelse og du hæfter derfor ikke for almindeligt slid og ælde ved fraflytning. Ligeledes skal alle lejekontrakter efter ovenstående dato være af typeformular A9 (og ikke A8), ellers har du underskrevet en ugyldig typeformular – men det er faktisk kun til udlejers ulempe. Udlejere må heller ikke tage separat betaling for trappevask, PBS-betaling eller administrationsgebyr.

Der er desværre færre og færre lejeboliger med en fornuftig husleje til studerende, og derfor er kampen blevet endnu hårdere om en studiebolig. Det betyder ofte, at mange skynder sig at underskrive lejekontrakten og derfor ikke lige får tjekket alle detaljer, Du bør altid få en ven, familiemedlem eller en juridisk person til at gennemlæse din lejekontrakt, så du ikke underskriver vilkår som er ulovlige eller til væsentlig ulempe for dig. DIGURA – Din digitale lejeretsekspert tilbyder gennemlæsning af lejekontrakt for studerende.

 

6 tips som kan spare dig penge i dit lejeforhold

Indgiv altid en fejl- og mangelliste

Selvom man bare gerne vil på plads i sin nye lejlighed, er det utrolig vigtigt, at man tager sig tiden til at udfylde en fejl- og mangelliste. Du har 14 dage fra overtagelse af lejemål til at udfylde listen og sende den til din udlejer. På denne liste skal du angive alle de fejl og mangler du kan finde i lejemålet, så du ikke kommer til at hæfte for dem, når du flytter. Det er en god idé at tage billeder af det hele også, så du er helt dækket ind. Så længe du kan bevise at manglerne var der, da du flyttede ind, kan din udlejer ikke kræve, at du skal betale for at udbedre dem.

Husk dokumentation

Et vigtigt råd, der gør sig gældende i mange situationer i lejemålet, er altid at huske dokumentation. Først og fremmest skal du aldrig betale kontant eller under bordet ved indflytning eller husleje, da disse penge ikke vil kunne dokumenteres, og du kan derfor ikke bevise, at du har betalt pengene. Du bør også altid få aftaler på skrift, da du derved altid kan bevise, hvad der er blevet aftalt mellem dig og din udlejer. Det samme gør sig gældende ved blandt andet opsigelse af lejemål. Skriftlig dokumentation er ikke nødvendigvis ensbetydende med anbefalede breve. Det inkluderer også mails og sms. Det er altid afsender, der har ansvaret for at bevise, at modtageren har modtaget henvendelsen. Det kan blot ske ved, at du får en skriftlig bekræftelse fra modtageren.

Du skal betale for “nyistandsættelse” ved fraflytning

Nogle gange forsøger udlejere at kræve betaling for nyistandsættelse af lejemålet, når en lejer fraflytter. Her skal du være opmærksom på, at udlejer rent faktisk ikke kan kræve dette på lovlig vis. Ifølge den nye lejelov må udlejere ikke længere kræve nyistandsættelse, og kan derfor kun kræve normalistandsættelse.

Opkrævning af forbrug

Der er forskellige måder, hvorpå du kan blive opkrævet for dit forbrug. I mange tilfælde sker det ved en månedlig a conto betaling, der på årlig basis reguleres ud fra dit forbrug. For at du kan betale forbrug a conto, skal du have individuelle målere i dit lejemål. Nogle udlejere vælger på ulovlig vis at opkræve a conto, selvom der ikke er individuelle målere i lejemålet. A conto-betaling af vand og el må altså ikke beregnes ud fra areal eller andre fordelingsprincipper.

Huslejestigninger

Huslejestigninger er meget normale i et lejeforhold. Du skal dog være opmærksom på, hvordan huslejestigningen er beregnet. En ny lejelov trådte i kraft d. 01.07.2015, hvor reglerne for trappeleje er ændret. Hvis du er flyttet ind i dit lejemål efter denne dato, må din udlejer ikke foretage huslejestigninger efter trappeleje-princippet. Det betyder, at din udlejer ikke kan kræve en huslejestigning med et fast beløb eller procentsats. En gyldig huslejestigning vil i stedet beregnes via nettoprisindekset, der tager højde for en række faktorer.

Du kræves betaling for renovation og trappevask

Der er nogle former for tillægsydelser, som din udlejer ikke må kræve betaling for. Alligevel ender disse tillægsydelser med at blive påkrævet i lejekontrakten. Det drejer sig om renovation og trappevask, og de kan derfor ikke blive opkrævet som en separat betaling. Hvis du har betalt for disse tillægsydelser, er der mulighed for at få pengene refunderet med 3 års tilbagevirkende kraft. Der også tilfælde, hvor der kræves betaling for andre tillægsydelser, der ikke er hjemmel til i lejeloven, og du bør derfor være opmærksom på, hvad der er inkluderet i din lejekontrakt.

 

Ved DIGURA tilbyder vi i samarbejde med Delfinen et 100 % gratis og uforpligtende tjek af din lejekontrakt – underordnet om den skal skrives under eller allerede er underskrevet. Således sikrer du at din lejekontrakt er som den skal være, at du ved hvad du skal være opmærksom på og du ikke bliver snydt. Find linket her