Mental motion midt i eksamensperioden

Netop som eksamensperioden tager rigtig fart d. 1. december, pauses det ugentlige tilbud om gratis undervisning i mindfulness på Aarhus Universitet. Erfaring viser nemlig, at de studerende i denne periode ikke benytter sig af tilbuddet. Men hvordan kan de studerende fastholde den mentale træning, når eksamensdatoen nærmer sig, og presset øges yderligere?

Tekst: Karoline Kjær Hansen

Illustration: Peter Følsgaard

En del af skriveprocessen

At være mindful betyder at være opmærksom på det, der sker her og nu uden at forholde sig fordømmende til det. Tine Agerskov er uddannet mindfulness-instruktør og står hver torsdag for undervisningen i mindfulness i Studenterhuset. I løbet af semestret oplever hun solid opbakning til timerne, men i eksamensperioden er hun vidne til en kultur, hvor de studerende fortaber sig selv i skriveprocessen og først husker at trække vejret, når den er overstået: ”Det er jo netop her, at det kan være godt at gå en tur, drikke en kop kaffe med en veninde eller tage til mindfulness, så det også er en del af skriveprocessen.”

Ifølge Anne Mette Vester fra Dansk Center for Mindfulness ligger der dog muligvis en naturlig forklaring bag mandefaldet. De studerende kan på dette tidspunkt være bevidste om værktøjerne, som gør, at det øgede pres registreres, men ikke føder handling: ”De ved fra sidste eksamensperiode, at det ikke er farligt.”

Små doser af opmærksomhed

Tine Agerskov opfordrer de studerende til at strække de opmærksomhedsglimt, som de allerede har: ”Det vigtigste er at være nysgerrig på ens opmærksomhed i små doser fremfor at gøre det til endnu en ting, der skal ind i skemaet”.

Det kan gøres ved at stoppe op fire sekunder et par gange om dagen og mærke efter sin mavefornemmelse, registrere sine tanker eller temperaturen i sin krop og i de omkringliggende omgivelser.

Rasmus Weber studerer antropologi og har erfaring med at inkorporere mental træning i dagsritualerne: ”I badet kan du for eksempel fokusere på det, du gør og føler under selve badet. Ved at registrere kropslige fornemmelser bliver du bevidst om øjeblikket.”

På lige fod med løbetræning

Anne Mette Vester medgiver, at lidt træning er bedre end intet, men betoner, at man skal investere i træningen, hvis man vil blive rigtig god. Hun henviser først og fremmst til den simple øvelse at fokusere på sit åndedræt og sidenhen til at downloade guidende lydfiler fra psykiatrifondens hjemmeside. På længere sigt kan det dog være gavnligt at følge et kursus og se gruppen som en ”løbemakker”: ”Man bruger gruppen til at holde hinanden til ilden i at træne”, forklarer hun og uddyber: ”Så kan man også se, at der er andre, der har det som én selv. Det kan være en kæmpe hjælp og lettelse for mange at finde ud af.”

Del med dine venner...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someonePrint this page