Spring til indhold
Hjem » Artikler » 90 minutters energisk totalteater om overlæger i overhalingsbanen

90 minutters energisk totalteater om overlæger i overhalingsbanen

  • af

Anmeldelse af teaterforestillingen Under Gud, Over Loven 

tekst: Johan Engstrøm

Forventningsfulde stimler publikum sammen på trappen ind til scenen i Teatret Svalegangen på Rosenkrantzgade. Vi er alle blevet iklædt hvide hospitalskitler, og idet dørene åbnes, træder vi direkte ind i Rigshospitalets årlige sommerfest. Et inferno af kulørt lys, buldrende bastoner fra Bee Gees ”Stayin’ Alive” og dansende overlæger møder os, alt imens vi prøver at finde en plads på tribunen. Pludselig forsvinder det kulørte lys, musikken forstummer og nogle lysstofrør i loftet tændes brat og kaster et ligblegt lys ned over scenen. Vi rives som publikum ud af sommerfestens glæde og energi, som vågnede vi op fra en dejlig drøm.

Hele den scenografiske opsætning i stykket er konstrueret som et klinisk hospitalsmiljø med klinkevægge, metalborde og spritdispensere i hver side. Vi befinder os til den daglige morgenkonference, hvor overlægen indleder dagens briefing og rapportering fra det aftrædende vagthold inden dagens stuegang. Som publikum agerer vi nu ”kolleger” med hvide kitler siddende på rækker i et stort auditorium på hospitalet. Von Baden bryder på den måde med det klassiske forhold mellem publikum og scene, hvor vi her inddrages som et element i forestillingen. Vi bliver talt til, interviewet og involveret på forskellig vis, hvilket giver hele scenariet ekstra kant og en følelse af et meget virkelighedsnært drama, der udspiller sig foran os. Et godt eksempel herpå er afslutningen, hvor vi ikke får mulighed for at klappe, som man ellers altid vil gøre i et teater. Næh nej, vi bliver venligst bedt om at forlade ”auditoriet”, og dem, der helt automatisk begynder at klappe, bliver bedt om at stoppe, ”for der er bestemt ikke noget at klappe af!”

Forestillingen behandler en historie ud fra den Cavlingsprisvindende journalist, Morten Pihls afsløringer af en gruppe overlægers økonomiske svindel tilbage i 2013. Hele forestillingens fortælling består af en række omkringliggende scener, der centrerer sig omkring førnævnte morgenkonference. Vi vender således jævnligt tilbage til morgenkonferences iskolde realisme og diskussion, alt imens pressen og politikerne begynder at sætte spørgsmålstegn ved overlægernes misbrug af forskningsmidler til dyr kunst, ferier, middage på Michelin-restauranter og Rolex-ure. De forskellige scener tager os blandt andet til Australien, hvor en af overlægerne nyder luksuslivet på stranden med sin kone for Rigshospitalets penge til medicinsk forskning. Senere bliver selv samme figur centrum for et komisk og teatralsk talkshow, hvor hele salen forvandles til et TV-studio, hvor vi nu er publikum der enten skal buhe eller klappe af udskejelserne.

Von Baden arbejder virkelig med kontrasterne i Under Gud, Over Loven. Der veksles fra det tunge og alvorlige lægeunivers til brutalt at overgå til det komiske og grinagtige, hvor vi eksempelvis møder en tv-vært på speed eller to elefanthuebeklædte politimænd med maskingeværer der pludselig bryder ind og konfronterer en af overlægerne. I denne sammenhæng illustreret som en metafor for pressens jagt og dækning af overlægernes økonomiske ulovligheder.

Under Gud, Over Loven har en stor underholdningsværdi, og som publikum trækker man jævnligt på smilebåndet gennem hele forestillingen. Skuespilpræstationerne er gode og intense. I scenerne på morgenkonferencen spilles der med overbevisende realisme, hvorimod i de mere karikerede scener vises andre kvaliteter af skuespilkunsten. Netop dette aspekt er med til at skabe kontraster i handlingen, som er en af forestillingens styrker. Man bliver bombarderet med sanseindtryk via lys, scenografi og en lydside, der rent teknisk understøtter forestillingens fortælling ganske vellykket.

Von Baden truppen beskriver selv, at formålet med forestillingen er at skildre rejsen fra almagt til afmagt. Fra luksus og et liv på første klasse til paranoia og fortørnelse. Dette er i høj grad lykkedes. Iscenesættelsen og kontrasterne mellem det seriøse og det sjove giver denne forestilling vinger og appellerer bredt til både den erfarende teatergænger og den mindre erfarende. Under Gud, Over Loven er en af de type forestillinger, der er med til at holde liv i teatret, og som har nok underholdningsværdi og drive til ikke at kede zapperkulturens utålmodige generation-Facebook.