Spring til indhold
Hjem » Artikler » Danmarks farverige superstar

Danmarks farverige superstar


Asger Jorn fylder niveau 6 på ARoS med en tour de force i former og farver. Udstillingen er bygget op omkring syv hovedværker, deraf undertitlen Mesterværker 1953-1973. I alt indgår 79 værker fra Europa og USA. 10 skulpturer, fem kollager og resten malerier. Værkerne er udstillet på ARoS indtil den 22. maj, så skynd ind og se Danmarks farverige superstar.

Af Linnea Fonfara
Foto af Tihrer Tate

Et godt sted at begynde udstillingen er auditoriet i kælderen. Her vises to film om Asger Jorns liv og levned.  Den ene er lavet af Danmarks Radio i 1995, mens den anden er lavet af kunstneren Per Kirkeby i 1977. Kirkebys film er 60 minutter lang, men bestemt seværdig. Jorns baggrund, skoling og arbejdsproces dokumenteres. Der er ægte retro-feel i filmen, hvor du både kan høre musik, Jorn har lavet, tekster han har skrevet og se kunstneren in action. Det er ærgerligt, at museet ikke gør museumsgæsterne mere opmærksom på filmene i kælderen, da de giver en levende, helstøbt kunstneroplevelse, og er en rigtig god introduktion.

Det er absolut ikke kun de syv hovedværker, som er værd at se på. Der er også ni originale malerier fra andre kunstnere, som Jorn har malet videre på. Blandt dem er den lille humoristiske perle Man må fastholde lykkens gudinde. Ikke kun modifikationerne er underholdende; mange af titlerne er ret morsomme i sig selv. Narkoleptikere ved Coma-søen, En sjæl på udsalg, Døddrukne danskere og Uskyldig skandalemager (udlært) er et udpluk af de mere spidsfindige.

Asger Jorn maler abstrakt og ekspressionistisk. Det vil sige, at hans malerier faktisk ikke ligner noget. Farver og former træder frit frem og er åbne for fortolkning. Beskueren vækker værkerne til live, så de ikke kun er kemikalier på et lærred. Et af de syv hovedværker Brev til min søn (1956-1957) er naivt i sit udtryk og med tydelige figurer (som Poul Pava har tyvstjålet).  Hvis du har det svært med kunst, der ikke ligner noget, har ARoS været så elskværdige at lave filmen Mesterværker 1953-1973 og 12 billedtekster, der flankerer nogle af værkerne.  De fortolker pædagogisk, og til tider plat, Jorns syv storværker for dig med sætninger som: “Figuren forestiller sandsynligvis Jorns søn Ole…” og “Det ser ud som om Jorn vil…”.

Jeg tror ikke helt, det er i Jorns ånd at lade andre diktere, hvad vi skal se i hans billeder. Jorn er nemlig citeret i en af billedteksterne: ”Ord blænder, ord forhindrer én i at se. Ethvert kunstnerisk område, som bliver invaderet af ord, bliver kvalt. Jeg er bange for, at man skal dræbe det sidste kimblad med ordets gift’”.  Netop dét, Jorn frygter, er sket i ARoS’ udstilling. Teksterne beskriver ikke kun Jorns liv, da værkerne blev til, men fortolker også på motiver. Heldigvis kan du lade være med at læse dem, eller blot vente til du selv har inspiceret værkerne.

Jorn International – Mesterværker 1953-1973, ARoS, indtil d. 22 maj 2011

Tags: