MYCARD BONDEFANGER STUDERENDE


Mycard tilbød studerende et gratis rabatkort til forskellige butikker og restauranter som led i et kampagnefremstød på årets studiemesse. Men mange af de studerende, der tog imod tilbuddet, endte med at blive fanget i et betalingsabonnement.

Af Vanessa Salome Christophersen
foto af Julie Vestergaard Nissen

Solbritt Grønbæk er en af de studerende, som i januar 2011 blev opkrævet et gebyr på 99 kroner for fornyelse af sit Mycard. Hun var slet ikke klar over, at hun var tilmeldt et betalingsabonnement.

”Jeg fik kortet på studiemessen i 2010, og jeg fik ikke noget at vide om, at kortet var bindende”, siger Solbritt Grønbæk.

”Det er noget bondefangeri”
Da Solbritt Grønbæk modtog fakturaen fra Mycard, kontaktede hun derfor straks virksomhedens ejer, Rasmus Cortsen. Hun fortalte Rasmus Cortsen, at hun ikke havde fået oplyst, at der var tale om et abonnement, da hun modtog tilbuddet om det gratis Mycard på studiemessen.

”Mycard påstod, at jeg både har fået fortalt og udleveret forretningsbetingelserne. Men det har jeg ikke”, fortæller hun.

Betingelserne for aftalen står ikke i den kontrakt, Solbritt Grønbæk skrev under på. De er derimod opført i nogle andre papirer, som hun aldrig fik at se.

Solbritt Grønbæk er ikke den eneste studerende, der ikke fik Mycards betingelser oplyst på studiemessen. Statskundskabsstuderende Ronja Torfing er 100 procent sikker på, at Mycard ikke fortalte, at tilbuddet var bindende.

”Jeg spurgte dem, om det var bindende, og de sagde nej”, fortæller hun.

Heller ikke statskundskabsstuderende Anne Schmidt Stolberg fik noget at vide om betingelserne, da hun tog imod Mycards tilbud. Hun erkender dog, at hun selv har en del af ansvaret, men føler sig alligevel snydt.

”I princippet er det jo ens eget ansvar at læse betingelserne, inden man skriver under. Men jeg synes, det er noget bondefangeri”, siger Anne Schmidt Stolberg.

Mycards stifter Rasmus Cortsen har over for de studerende, der har klaget, hævdet, at alle har fået betingelserne oplyst, både mundtligt og skriftligt. Derfor er det heller ikke muligt for de studerende at melde sig ud.

Advokat Kurt Jensen vurderer umiddelbart, at ”det kan være ulovlig markedsføring, hvis man ikke kan sige aftalen op”. Han peger desuden på, at det er dårlig markedsføringsskik.

Mycard leverer ikke varen
Ingen af de studerende, Delfinen har talt med, har brugt kortet i 2010. Solbritt Grønbæk har dog forsøgt at bruge kortet, efter hun havde betalt de 99 kroner til Mycard i januar. Hun besøgte Café Slabberas, som ifølge Mycards hjemmeside giver 15 procent rabat på Caffé Latte ved fremvisning af kortet. Til sin store skuffelse erfarede Solbritt Grønbæk, at hun ikke kunne bruge kortet. Aftalen mellem caféen og Mycard eksisterer nemlig ikke længere.

”Vi lavede en prøveaftale i et halvt år med Mycard. Men siden sommeren 2010 har vi kun haft tre kunder, der brugte Mycard”, fortæller barchefen på Café Slabberas, Michael Mezzi.

Mycard pressede ifølge Michael Mezzi på for at lave en betalingsaftale, som indebar, at caféen skulle betale et kvartalsgebyr på omkring 300 kroner.

”Det var en dårlig aftale, så vi afbrød samarbejdet”, fortæller Michael Mezzi.

Det har vist sig, at flere af de forretninger, Mycard ifølge deres egen hjemmeside samarbejder med, ikke har en aftale med Mycard i dag.

Carsten Jurik fra tapasbaren CANblau i Århus fortæller, at de havde en aftale med Mycard for noget tid siden, men at den hurtigt blev ophævet.

Både på Mycards hjemmeside og Facebook-side, som ikke er blevet opdateret siden oktober 2010, står der dog stadig, at man kan få rabat på Café Slabberas og CANblau.

Advokat Kurt Jensen finder det problematisk, at Mycard annoncerer med aftaler, der ikke længere eksisterer.

”Når man sælger en vare, som man ikke kan levere, ligner det bedrageri”, siger Kurt Jensen.

”Røvrendt på studiemessen”
De studerende havde ikke drømt om, at det her ville ske på studiemessen.

”Man tror ikke, at man bliver røvrendt på studiemessen. Havde det været på gågaden i Århus, havde jeg været mere varsom”, siger Solbritt Grønbæk.

Studenterrådets generalsekretær, Jesper Hilsted Andersen, slår fast, at Studenterrådet, som arrangerer messen, ikke ønsker at samarbejde med virksomheder, der bevidst forsøger at snyde de studerende.

”Så kommer de ikke med. Det har vi ingen interesse i”, siger Jesper Hilsted Andersen.

Sagen vil dog ikke få konsekvenser for Studenterrådets samarbejde med Mycard, hvis der ikke forelægger konkrete juridiske beviser.

”Mycards forretningsbetingelser kan bestemt ikke accepteres, hvis det viser sig, at der er noget at komme efter, men der skal beviser på bordet, før vi vil gøre mere ved det”, siger Jesper Hilsted Andersen.

Nogle fik betingelserne oplyst
Nogle af de studerende, der skrev under på, at de gerne ville modtage et gratis Mycard i september, fik at vide, at de skulle melde sig ud inden årsskiftet. Ikke alle har haft lige stor succes med at melde sig ud. Dea Jensen, som er medicinstuderende, fik ikke udleveret materiale om betingelserne, men hun fik at vide, at hun skulle melde sig ud inden det nye år.

”Jeg gik derfor i november ind på hjemmesiden for at melde mig ud, men der stod ingen kontaktoplysninger, så jeg skrev i kommentarfeltet”, fortæller Dea Jensen.

Alligevel modtog hun en faktura fra Mycard i januar. Da hun efterfølgende tog kontakt til Mycard, påstod Rasmus Cortsen, at han aldrig havde modtaget hendes udmeldelse. Hun var derfor tvunget til at betale gebyret alligevel.

Studerende vil undersøge Mycard nærmere
De studerende, der føler sig uretfærdigt behandlet, vil nu se Mycard efter i kortene. De har tænkt sig at gå videre med sagen til Forbrugerklagenævnet.

”Der kan være mange studerende, som er blevet fanget i Mycards net. Mycard skal ikke have lov til at bondefange folk på den måde”, mener Ronja Torfing.

Delfinen har gentagne gange forsøgt at få en kommentar fra Rasmus Cortsen, men det har ikke været muligt.

Har du haft en oplevelse med Mycard på studiemessen?
Skriv en kommentar her(eller kontakt skribenten på vanessa_salome@yahoo.dk)

Del med dine venner...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someonePrint this page